Repor

Hejsan.

Är någon här ett gott råd?
Min ena skida råkade ut för en lömsk sten och fick en ful repa i belaget precis under hälen.

Finns det något bra sätt att fixa detta?

Hur stor?

När det gäller längdskidor så brukar man i första hand stenslipa. Det finns dock belagsstänger och pulver att köpa för att reparera belaget om det är stora repor.
Om det inte är en mycket stor repa så skulle jag inte oroa mig speciellt mycket om det gäller ett par turskidor såvida inte repan går i princip vinkelrätt mot färdriktningen.
De flesta repor brukar dock ligga i längsled och då påverkar de faktiskt mindre än man tror.
Detta kan vara en av anledningarna till att så få av vallafabrikanterna erbjuder reparationsstänger eller reparationspulver...

Det är längdskidor, repan är tre millimeter bred och någon mm djup samt nästan vinkelrät. :(

Visserligen inte riktigt på glidytan, så jag får väl se det som ett hemmagjort "fiskfjäll" och glädja mig åt det förbättrade fästet...

Om repan är på fästzonen räcker det med att du putsar bort ev skarpa kanter med ett sandpapper. Sen är det bara att valla som vanligt. Bar o åk.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg