Repmärken

Hej!
Jag vill göra en liten undersökning om olika rep-tillverkare. Det är nämligen så att jag ska köpa ett 50 - 60 m. långt enkelrep för topp- och ledklättring här i norden och undrar därför vilka folk anser är de bättre repen.

De repmärken jag har att välja bland som jag ska köpa är fäljande:

Beal
Mammut
Roca
New England
Petzl
PMI
BlueWater

Jag vet att Beal och Mammut är riktiga kvalitéts märken som håller hög status. Men det jag undrar här är om New England, Petzl, PMI och BlueWater också är riktigt bra rep och rekommenderade av folk här att köpa. De råkar ju vara hyggligt mycket billigare, runt 400-500 kr på sidor jag undersökt. Därför tycker jag att denna tråd var värd att göra.

(Roca har jag redan rå-dissat efter olika recensioner jag läst, men är forfarande intresserad av vad folk säger om dem.)

Så slutligen, är Repen förutom Beal och Mammut något att överhuvudtaget ha?!

tack på förhand / Tim Ekstam
 
Rätt många repmärken är väl egentlgen gjorda av samma tillverkare fast med egna etiketter?

Bland mina klätterkompisar dominerar Beal, fast många verkar tycka att de tvinnar sig mer än andra.
Själv har jag klättrat på ett Lanex-rep (visst är det de som numera heter Tendon?) i tre säsonger och trivs bra med det, även om det är dags att reservera det till topprepsklättring nu.
 
För min del är det Beal som gäller, kostar lite mer men är riktigt bra. Edelrid och singing rock gör också riktigt schysta rep. Allmänt är det nog så att alla tillverkare håller hög standard.
 
Bland mina klätterkompisar dominerar Beal, fast många verkar tycka att de tvinnar sig mer än andra.
Jag har ett gäng med diverse rep, bl a 2st Beal rep. Den ena tvinnar sig mer än den andra, men inte lika myket som mina Mammut halvrep. Fast halvrep kanske tvinnar sig mer i allmänhet?
 
Har haft mängder med Edelridrep genom åren, och har oerhört bra erfarenheter av dem. Har också mkt bra erfarenheter av Mammut och New England (Maxim). Har även haft Blue Water, men upplevde att det luddade sig mer än andra rep, även om det inte var något som påverkade repets livslängd.
Har även haft Edelweiss, flera stycken, men är inte riktigt lika förtjust i dem som i de redan nämnda. Hade också ett Bealrep i början av 1980-talet och tyckte att det vara riktigt dåligt. Men jag är medveten om att det är ganska länge sedan nu, och har också förstått att de har blivit betydligt bättre sedan dess.
Har haft en del andra repmärken också, bl.a. Elite, Cairngorm, Cousin. De var väl OK, men inte mer än så.
Utifrån min erfarenhet är det Edelrid, New England och Mammut som sticker ut som de bästa. Givet alltså att min erfarenhet av Beal för länge sedan passerat bäst-före-datum.
 
Jag tror du ska titta på repens egenskaper istället stirra blind på märket. Fångryck, diameter, längd etc gör mer skillnad än vem som har tillverkat repet. Själv har jag ett rep för varje typ av klättring. Mitt Roca-rep exempelvis funkar bra för clogging, men jag skulle aldrig i livet använda till isklättring.
 
Som någon ovan skrev ska du nog inte stirra dig blind på märket utan snarare repets egenskaper.

Använder själv ett Rocca-rep till topprepsklättring (billigt och tål slitage), ett Beal-rep till ledklättring och sedan skaffade jag ett rocca-dubbelrep för lite längre turer i höstas.
Man får kolla lite på fångryck, vad det ska användas till, m.m.

Ska du topprepa väldigt mycket kanske det inte är så lämpligt att leda på samma rep (i alla fall inte när repet åldrats lite).
 
Min erfarenhet av Rocka (statiskt) till topprepsklättring säger att det är skit. Problemet är mantelgligning vilket gör repet hårt och ohanterbart och man måste kapa ändarna emellanåt eftersom det inte finns någon kärna. Vi bytte därför till Beal Wallmaster på klätteväggen och det blev en enorm förbättring. Jag gissar att livslängden ökade med 3-400%, väl investerade pengar.
Visst, slitaget vid en klättervägg är extremt, det finns alltid folk som vill testa hur fort de kan fira ner kompissen och på det sättet förstör repet i förtid.

Jag ställer mig tveksam till att topprepsklättring sliter så mycket på repet att det föranleder att man har ett separat topprepsrep. Sportklättring, där man faller gång, på gång, på gång resulterar i många fall i repet som töjer fibrerna. Topprepsklättring däremot är mer en frågan om att sätta sig lite mjukt vid ett fall. Det är en markant skillnad i fallfaktor och det är ju det som borde ha en avgörande betydelse ifall repet ska bli mindre dynamiskt med tiden. För egen del så prioriterar jag därför att byta rep oftare istället för att ha 2 olika beroende på aktivitet.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg