Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Håller med om att designen är riktigt tuff. Tyvärr kan jag inte påstå att jag tycker den är bra. Den nyper direkt vilket inte är dåligt men den är inte specieltt bra att fira ner personer med, det blir ganska så ryckigt. Har dock bara använt den ett fåtal gånger så det kanske blir bättre när man lär sig hur den funkar.
Snygg är den, men med en vanlig ATC kan man till nöds fira på dubbelrep. Kan man det med den där cyklopgrejen? Vad kan cyklopgrejen göra som man inte kan med en ATC?
Kolla igenom "manualen" till Tibloc, man kan göra otroligt vackra lyftsystem som låser "bakåt" utan att behöva flytta prusiken hala tiden. Och så är den suverän för att själv ta sig upp för rep, men det visste ni förståss redan.
Allting väldigt litet och tämligen dyrt är ju ett måste för varje sann prylfanatiker...
Jag skulle inte fira i den repbromsen av tre anledningar:
1 Redan nämnt att den bara klarar enkelt rep.
2 Den har på tok för liten massa och yta (att stråla bort värmen genom) vilket tveklöst kommer göra den överhettad och kanske bränna sönder repet.
3 Hur är det med slagtåligheten på en så liten broms. Jag tänker på om den råkar gå emot klippan i något skede. Håller den då???
Men visst, i nödfall om man firar mycket långsamt...
Bättre då att fira i HMS-knop och en stor karbin.
Fram för fler recensioner av utrustning, utöka r.banken. Anledningen till varför man må fira lite långsammare (=mindre värme) är reversons jämfört mindre massa (=mindre värme avledning). Kanske inte lika snygg som cyclops men tusan så mycket ballare. Som jag ser det så fyller dock cyclops sin plats inomhus eller på kortare sportklättrings leder.
There you have it!!!
Martin