Repbroms fråga

Tjena

Har precis köpt en Snap Cyclops repbroms på addnature.com

Jäkligt cool design, men hur bra är den? Någon som har testat? funkar det att fira med den? tja lite frågor bara.

Z

Håller med om att designen är riktigt tuff. Tyvärr kan jag inte påstå att jag tycker den är bra. Den nyper direkt vilket inte är dåligt men den är inte specieltt bra att fira ner personer med, det blir ganska så ryckigt. Har dock bara använt den ett fåtal gånger så det kanske blir bättre när man lär sig hur den funkar.

Men som sagt, den ser ju jäkligt ball ut!!!

Må väl

Stefan

Guest

Gäst
Snygg är den, men med en vanlig ATC kan man till nöds fira på dubbelrep. Kan man det med den där cyklopgrejen? Vad kan cyklopgrejen göra som man inte kan med en ATC?

Inte mycket

Hmm ja fira med dubbel rep blir ju väldigt svårt (läs omöjligt) men som repbroms borde den fungera.

vad den kan göra är ju kanske att imponera på kompisar med sin coolhets faktor :)
Klättra med stil!

onödig? jodå men ack så roligt det är med onödiga prylar.
skaffade också en Tibloc, vet inte vad jag skall ha den till men fräck är den

:)

Jo men Tibloc:en rockar ju...

Kolla igenom "manualen" till Tibloc, man kan göra otroligt vackra lyftsystem som låser "bakåt" utan att behöva flytta prusiken hala tiden. Och så är den suverän för att själv ta sig upp för rep, men det visste ni förståss redan.

Allting väldigt litet och tämligen dyrt är ju ett måste för varje sann prylfanatiker...

Mvh

Fira inte!

Hej!

Jag skulle inte fira i den repbromsen av tre anledningar:
1 Redan nämnt att den bara klarar enkelt rep.
2 Den har på tok för liten massa och yta (att stråla bort värmen genom) vilket tveklöst kommer göra den överhettad och kanske bränna sönder repet.
3 Hur är det med slagtåligheten på en så liten broms. Jag tänker på om den råkar gå emot klippan i något skede. Håller den då???

Men visst, i nödfall om man firar mycket långsamt...
Bättre då att fira i HMS-knop och en stor karbin.

Firar själv på 8 eller ATC.

/Örjan :)

8,a

Har alltid en 8,a i selen som jag använder för att fira med. Vanesak antar jag men det funkar bra för mig.

Köpte väl mest den där cyclops för att den var snygg.

På tal om andra repbromsar så kan jag väl fråga hur bra dom där vinklade fungerar. tror att WC har en som heter Variable Controller eller nåt sånt.

Eller Petzl Reverso?

Var ju bara tvungen att ta reda på hur den där bromsen SÅG UT nu när ni pratar så mycket om den. Och om jag har fattat rätt så är det DENNA:

snapcyclops.jpg

Petzl Reverso

Jo det är inte nått skit det inte. Kolla in recension på denna länk här på utsidan http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=649

Fram för fler recensioner av utrustning, utöka r.banken. Anledningen till varför man må fira lite långsammare (=mindre värme) är reversons jämfört mindre massa (=mindre värme avledning). Kanske inte lika snygg som cyclops men tusan så mycket ballare. Som jag ser det så fyller dock cyclops sin plats inomhus eller på kortare sportklättrings leder.
There you have it!!!
Martin

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg