Reparera tältkanaler

Har ett gammalt Hilleberg där kanalerna för tältstängerna blivit slitna och några hål.
Har ni förslag på någon mycket stark självhäftande väv att sätta över hålen? Eller andra ideér?

Om du sätter en lapp över hålet blir det väl kvar en kant på insidan där stången kan fastna vid uppsättning?

/M

Just bågkanaler vill jag minnas att det varit tveksamt om Hilleberg lagar. Kan bero på modell av tält också. Är det utanpåliggande kanaler? Sy nya kanaler och stoppa i de gamla kanske kan fungera om man fäster de nya i ändarna eller änden av de gamla kanalerna?

Spinnakertejp kan möjligen sättas inuti kanalerna med hjälp av en latta?

Kan du dra/riva lite försiktigt runt hålen för att se om inte tältduken överlag blivit allt för skör? Det kan vara tveksamt om man verkligen bör kosta på ett gammalt tält några större summor. Med det sagt, mitt snart 40 år gamla HB Keron 4 kan jag tänka mig att ha i skogen på låglandet - men absolut inte i fjällen!

Är man osäker på hur gammalt tältet är kan Hillberg upplysa om det med hjälp av serienumret som finns insytt i varje tält

Vi har i alla fall fått ny kanal när ett tält blåste sönder in i kanalen för några år sedan. Det är ju en söm där redan så det ska väl fungera att sy om. Om det lönar sig kan ju kanske bero på resten av tältdukens skick, men kostnaden för omsömnad är inte orimlig, och tjänsten finns. Vi bytte golvduk och resårstroppar till innertält på två äldre Hilleberg i vintras och det var inte en skrämmande kostnad (de har nog listor på fast kostnad på de reparationer som de åtarsig om man frågar tror jag - det var inte jag som skötte kontakten så jag har inte detaljerna).

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg