Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
bäst gör du det genom att först slipa och sedan spraya på topcoat som du sedan slipar ner.
enklast gör du det med gelcoat pensel och peelply
Slipa området och torka av med aceton.
Lägg på topcoat ställ den gärna varmt innan så att den dunstar lite och blir lite tjockare
Lägg peelply över topcoaten och dra maskeringstape över.
Dra bort tejp och peelply.
slipa med 240 om det inte blir jämnt lägg på en gång till annars slipa med 400 600 1200 våtslippapper polera slutligen med jif.
Har gjort några och sett ett antal lagningar gjorda med gelcoat spackel och det blir inte bra.
Har fått en spricka i den färgade gelcoaten på ovansidan av kajaken. En repa är ju "bara" att fylla i, men hur fixar man bäst till en spricka, och hur förhindrar man att den sprider sig vidare?
Ofta samlar en spricka på sig lite smuts också. Jag skulle kratsa ur sprickan med något vasst tills man ser "sorgkanten" försvinna. Då har man förvandlat sprickan till en repa som sedan kan spacklas & slipas enligt kända metoder.
[QUOTE
...och hur förhindrar man att den sprider sig vidare? [/QUOTE]
Det beror mycket på hur den har uppstått. En spricka som uppkommit genom tillfällig överbelastning(kajaken faller/något faller på kajaken) kommer inte att växa så länge man kan undvika den sortens överbelastningar.
Men ibland så spricker det därför att underlaget rör sig mer än vad den relativt spröda gelcoaten tål, även vid vad man ser som normal användning. En så spricka är svår att åtgärda. Det enda jag kan se skulle vara att förstärka kajakens insida på det stället tills det oönskade flexandet upphör. Det KANSKE skulle gå att slipa ner gelcoaten något så att man får ett tunnare skikt som är mer följsamt än ett tjockare, men hur man bär sig åt för att slipa precis lagom djupt kan jag inte ge något svar på.
Är man tillräckligt desperat så kan man slipa ner det spruckna området rejält och sedan måla över med, t.ex. en 2-komp epoxyfärg som generellt är segare än gelcoaten.
är det bara gelcoaten som spruckit är det bara att ta ryp en dremel eller liknande och slipa ner gelcoaten i sprickans utbredning och sedan göra som jag beskrev tidigare.
Har du fått en knäckning i laminatet och du kan nå området från insidan slipa insidan och tvätta med aceton plasta på en bit glasfiber täck området med peelply. ta bort peelplyen när plasten härdat.
Kan man inte nå det innifrån blir det lite klurigare och du bör låta någon som har erfarenhet göra jobbet.
Har fått en spricka i den färgade gelcoaten på ovansidan av kajaken. En repa är ju "bara" att fylla i, men hur fixar man bäst till en spricka, och hur förhindrar man att den sprider sig vidare?
Jag vet inte hur det är med glasfiber, men i metall, skinn, läder och liknande borrar eller stansar man ett hål där sprickan slutar. Hålets runda kanter blir då ett stopp. Titta tex på bälteshällorna bakpå en knivslida, de är oftast en skuren skåra mellan två hål. Hade inte hålen funnits där skulle den arbeta sig vidare.
Ska man laga en reva i skinn, oavsett om man syr ihop den eller lägger lapp över stansar man hål i varje ände.
Spricka i metall slipar man ur och borrar hål på alla ställen där den slutar, eler strax framför. Sedan svetsar man igen den inklusive hålen.
Jag gissar på att samma gäller med djupa sprickor i glasfiber.
så gör man när man lagar till exempel paddlar där sprckan gått helt igenom laminatet om det ät en stjärna i kajalens laminat förstärker man normalt bara laminatet slipar ner gelcoaten och lägger ny.
Jag har fixat skador av den typ du pratar om med hjälp av remsor av overheadfilm som jag tejpar fast invid skadan. En liten Dremelslip är bra att ha. Tandläkarhandlag när man försiktigt "fräser upp" längs sprickan är också bra. Min erfarenhet är sedan att man "kör upp" så små spår som möjligt, och är noga med att overhead filmen tejpas så nära spårkanten som möjligt. Sedan är hantverket att ha precis lagom mycket gelcoat/topcoat i skadan. Tejpa fast overheadfilmen och vänta. När det har härdat har men som regel en blank och välformad yta. Skulle det ligga överflöds gelcoat på oskadad yta har jag tagit bort det med en kombination av försiktigt handlag och en färgskrapa med rundade hörn. Som regel får jag ett gott resultat utan några slipinsatser. För min erfarenhet är tyvärr att så gott som all slipning på "blank" gelcoat är knepig att få riktigt bra, trots att man är ihärdig med de finaste putsdukarna...