Rep

Jag har ett mammut rep, ett billigt, ångrar mig lite.. så här efteråt. Men i alla fall.

Jag använder repsäck trotts det blir repet
tvinnat... massor... Jag har använt det till
topprep, lite grann, vilket tvinnar repet...

Nu till frågan... Hur får man, på bästa sätt
repet, vad heter det, otvinnat kanske.

Och hur ska man lägga ned repet i repsäcken för
att absolut inte få repet tvinnat.

/Gustaf

Hänga ut!

Det bästa sättet att få repet helt rakt och fint är att hänga det i hela, ev halva, sin längd. Har du någon bra klippa till hands så prova det.

När du lägger ner repet i repsäcken, ringla ner det, med en ände längst ner och en längst upp. Förhoppningsvis är då repet lika bra, otvinnat när du öppnar säcken nästa gång.

Jag tror iofs inte att det är ditt rep som har en inneboende vilja att tvinna sig, antingen använder du nån repbroms som tvinnar repet, eller så har du som jag sa, aldrig hängt ut repet ordentligt. Prova det.

Topprep tvinnar?

Blir repet tvinnat av att köra topprep? Låter man bli att använda firningsåtta eller HMS-knut borde det väl inte göra det? I allafall har inte jag varit med om det.

PS. Billigt rep är bra om man ska topprepa! Dyra rep är bara bra om man ska falla hårt, blöta ner dom eller bära repet långt.

Varför

Är det någon som kan ge en lite mer teoretiskt förklarande analys över varför repet skulle tvinna sig när man använder det till topprepsklättring.

Jag har inte haft några problem själv men det skulle vara intressant att höra varför repet skulle tvinna sig av att man topprepar.

Kan det vara så att det är en myt som alla klättrare tagit för sanning och därför för den vidare som sanning?

Vilken typ av tvinning handlar det om föresten? Är det manteln som vridit sig runt kärnan eller är det hela repet som vridit sig? Beter sig ett rep där manteln är sammanvävd med kärnanannorlunda?

/U

Tvinning beror på toppunkternas placering

Om man har två kembultar som toppankare och drar repet igenom dem tvinnas det om de är felaktigt placerade.

Fel placering: Båda bultarna bredvid varandra på samma höjd, vridna så att man trär in repet från sidan.

Rätt placering: Den ena bulten nedanför och till vänster/höger om den andra. Den övre har öglan så att man sticker in repet från sidan, den nedre har öglan så att man sticker in repet ovanifrån.

Så tycker jag i alla fall att det brukar vara. Ibland, vid andra fall än ovan, kan repet tvinna sig om man har otur med hur repet löper genom karbinerna. Det har jag råkat ut för ett par gånger.

Men ingen har svarat på den första frågan...

Hur tvinnar man ut ett rep på bästa sätt??

Och hur ska man använda repsäcken så att repet inte blir tvinnat...

/Gustaf

Tvinning och urtvinning

Att repet tvinnar sig när man toprepar beror på att kärnan i sig är tvinnad och när repet belastas blir kärnan lite urtvinnad (repbromsen har också en del med saken att göra), när sedan belastningen upphör tvinnas den tillbaka, vilket tvinnar hela repet något. Samma princip som med en telefonsladd. Jag antar att Milletrep inte är lika utsatta för tvinning, eftersom de har en flätad kärna, någon med erfarenhet?

I min efarenhet är det bästa sättet att bli av med tvinningen att gå igenom repet från ena änden till den andra innan man matar ner det i repsäcken, man kan då också passa på att syna repet efter skador och dylikt.

Tvinna rep

Som seglare har jag lärt mig ett sätt som funkar, fast med rep så långa som de flesta klätterrep blir det bökigt även om det är fullt möjligt.

Ta ena ändan på repet i en hand, vänster hand för högerhänta. Sedan lägger du upp repet 'som vanligt' för att få en snygg kvajl. Coila är kanske rätt uttryck i klättervärlden. Det enda extra du skall göra är att du vrider repet runt sin egen längdaxel. Om du lägger upp en bukt ('ett varv rep') i handen och vrider repet skall du se att du kan få det att se ut som en åtta åt både höger och vänster samt att hänga helt rakt ner utan att vrida sig alls. När du fått klämm på första 'varvet' fortsätter du bara mata på varv efter varv och vrida repet hela tiden. Det är inte mycket vridning som behövs, och med träning går det att göra som en del av uppläggningen, utan att utomstående märker något annat än att man kvajlar repet bra mycket snyggare än någon annan.
Det finns en nackdel med denna metod: den vridning som finns i repet flyttar du sakta längs med repet tills den når andra ändan och försvinner. Repet tar självklart ingen skada av det men det kan vara opraktiskt att hantera ibland. Det brukar dock gå att lösa genom att med stora yviga rörelser med armen svänga runt repet i samma typ av rörelse som behövs för att hoppa rep. Upprepa vid behov.
När du lärt dig lägga upp repet på detta sätt i handen kan du börja mata ner repet i en säck direkt. Det som gör att jag tycke rdu borde börja med att lägga upp repet i handen är att man ser mycket lättare vad som händer när man vrider på repet.

Köp nytt

Hade också ett billigt Mammut-rep för ett par år sedan. (Kommer inte ihåg vad det hette men såg ut som ett svart-vitt statiskt rep, trots att det var dynamiskt.) Hade också jätteproblem med att det tvinnade sig. Har kört med diverse dyrare rep sedan dess och aldrig haft liknande problem. Kvalitet kostar, men man har igen det.
/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg