Rep som tvinnar sig

Har köpt ett Millet Falcon II som jag har lite problem med. Poblemet är att repet tvinnar sig som fan, lite störande när man ska fira ner sin kompis. Är det någon som har samma problem och hur har ni löst det? Har bara säkrat med ATC och GriGri,
 
Senast ändrad:
hur kransar du upp repet?

bortsett från att vissa rep helt enkelt verkar ha en tendens att tvinna sig spontant, så är det kransningen jag kan tänka mig spelar en roll.

när man kransar med repet dubbelt, börjar man ofta från ändarna, men då låser man ju in eventuella tvinningar mot mittpunkten.
jag brukar försöka starta från mitten om repet verkar tvinnat, och skaka loss det under kransningen.
det hjälper, åtminstone med mitt rep (mamut galaxy, med mittmarkering).

och när jag kommer hem drar jag igenom repet och kransar det i åttor så det inte ligger och vänjer sig vid att vara tvinnat.

ett annat sätt är att inte kransa alls utan bara låta det ligga i en hög i tarpen/repsäcken/ikeakassen och bära det så mellan lederna.

man kan också passa på att skaka ut repet när det ändå hänger dubbelt från ankaret, och dra ner det åt samma håll som man just firade, även om det är längre.
 
drar du igenom hela repet då och då, också? t.ex efter en firning, när det är uthängt ordentligt, så det inte är en del av repet som ligger kvar i säcken mest hela tiden.

jag har noterat att det i klätterhallen är flera rep (av samma sort) som har tvinningsproblem, fast de är så korta, så det verkar finnas vissa sorter man bör undvika (har ingen koll på vilka, dock)
 
När mina rep tvinnar sig eller trasslar ihop sig beror det nästan alltid på att man klättrat i ett ankare där repet passerar genom två upphängningar. Typ två bultar med ring. Sitter dessa bredvid varandra brukar det nästan alltid tvinnas. Bättre att borra dem med aningens höjdskillnad.

Ska man topprepa brukar det vara bättre att använda minst två bomsäkra punkter i berget och sedan en punkt att fira i. Tycker man inte att det räcker med en karbin i den punkten kan man naturligtvis ha två karbiner som ligger an mot varandra.

Kanske kan det vara detta som tvinnar dina rep?
 
Skiljer sig väldig mycket åt mellan olika rep. En del tvinnar sig som fan, medan andra nästan ingenting. De flesta blir dock bättre ju mer de används. Dra igenom repet varje gång du använt det, speciellt då du firat på det.
 
har haft tvinningsproblem

I början av min karriär så fick jag en groteskt repsallad när jag skulle fira ner mig från Hykeberg. Innan denna insedent har jag ringlat repen i cirkel vid inlindning och efter insidenten har jag lärt mig att linda upp repet över handen (eller nacken) likt ett upp och ner vänt U. Om man börjar från ändan eller mitten av repet spelar ingen roll. Så nu är de "groteska reptraslen" ett minne blott.

/Janne

som lärde sig något nytt den dagen den hårda vägen!
 

Liknande trådar