Tänker inhandla ett nytt rep... Blir alldeles snurrig i huvudet ute på repmarknaden. Jag klättrar både sport och trad. Dock ingen extrem trad, har liksom inte lyckats arbeta upp psyket trots ett antal år bakom mig.
Därmed blir det sparsamt med långa fall, men visst risken med faktor två fall tex efter stand går ju inte att förtränga.
En liten repdiskussion skulle nog uppskattas av fler än jag.
Har alltid använt 10.5 mm rep men funderar nu på ett tunnare rep, fördelarna jag ser med det är ju ett smidigt, lätt rep som är skönt att hantera,klippa och arbeta med vidare så blir det inte så många kilo att släpa på. Nackdelar? Funkar sämre i Gri-gri sämre friktion i ATC-bromsen? Det verkar ju som om utveckligen har tagit ett kliv framåt hos reptillverkarna så varför inte åtnjuta detta.
Har funderat på följande rep:
Beal Stinger III dry 9.4 mm 60m 59g/m 1895:- sportsnet
Roca Minus 9.8 mm dry 60m 64g/m 1439:- Northstar
Beal topgun 10.5mm dry 60m 69g/m 1885:- Northstar
Beal Booster III 9.7mm dry 60m 61g/m 1885:- sweclimb
Lanex viper 9.7mm dry C.I.A.P 60m 63g/m 1795:-sweclimb
Någon som har erfarenhet från något av repen ?
Många uppskattar nog att höra om era erfarenheter med olika rep.
Därmed blir det sparsamt med långa fall, men visst risken med faktor två fall tex efter stand går ju inte att förtränga.
En liten repdiskussion skulle nog uppskattas av fler än jag.
Har alltid använt 10.5 mm rep men funderar nu på ett tunnare rep, fördelarna jag ser med det är ju ett smidigt, lätt rep som är skönt att hantera,klippa och arbeta med vidare så blir det inte så många kilo att släpa på. Nackdelar? Funkar sämre i Gri-gri sämre friktion i ATC-bromsen? Det verkar ju som om utveckligen har tagit ett kliv framåt hos reptillverkarna så varför inte åtnjuta detta.
Har funderat på följande rep:
Beal Stinger III dry 9.4 mm 60m 59g/m 1895:- sportsnet
Roca Minus 9.8 mm dry 60m 64g/m 1439:- Northstar
Beal topgun 10.5mm dry 60m 69g/m 1885:- Northstar
Beal Booster III 9.7mm dry 60m 61g/m 1885:- sweclimb
Lanex viper 9.7mm dry C.I.A.P 60m 63g/m 1795:-sweclimb
Någon som har erfarenhet från något av repen ?
Många uppskattar nog att höra om era erfarenheter med olika rep.