renskinnberedning?

hej
har precis fått tag på ett par renskinn. obehandlade, höstslaktade.
som sagt obehandlade med fettklumpar kvar...
borde nog kanske lukta en hel del när det blir varmare hmmm ;)

kan nån kunning/vänlig själ hjälpa mej med tips och råd hur jag skall hantera skinnen så att jag kan använda dessa fullt ut.

saltning?
skrapning?
fetta in?
inpregnering?

var när hur varför alternativ etc önskas :)

vänligen nils

Jag kan inte själv men kanske kan hänvisa vidare till kunniga...
Gå in på www.alternativ.nu och in på "hantverk" - "skinn" där det är ett forum som man kan få bra svar på sådana frågor (har själv fått det).
Annars finns det en bra bok du kan låna på biblioteket (och jag tror författaren heter Lotta Bromé?).
Hoppas det hjälper!

Användningsområde?

Vi har några likande skinn som vi fixade till för att kunna använda som sitt respektive liggunderlag i första hand för vinterbruk.

Vår kamrat Mats Dahlberg tipsade om behandling med linolja och fernissa.

Skrapade först bort överflödigt fett och hinnor men en kniv.

Därefter inoljning från köttsidan med kokt linolja. När detta torkat efter några veckor ett par strykningar med fernissa.

Fördelen med denna behandling är att huden inte drar åt sig fukt från snö eller annat fuktigt underlag.

Lukten av härsket fett försvinner också nästan helt med den här behandlingen.

Om man skall ha renhudar inomhus rekommenderas i stället att köpa ett berett mjukt renskinn.

Thure

Min farbror hänger sina ute på en vägg, med köttsidan utåt, och låter småfåglarna sköta rensandet.
Fast det är förstås lättare att göra så i Ammarnäs än i en stad. =)
Lycka till i vilket fall som helst och berätta gärna vilken metod du till slut valde!

Min farbror hänger sina ute på en vägg, med köttsidan utåt, och låter småfåglarna sköta rensandet.
Fast det är förstås lättare att göra så i Ammarnäs än i en stad. =)
Lycka till i vilket fall som helst och berätta gärna vilken metod du till slut valde!

:) tänkte ju skriva Att i ammarnäs har jag sett samerna spicka upp sina skinn på väggen för torkning Men hur det funkar har jag inte en aning om antar att det bara funkar i en kall torr fjällig vinter mijö.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg