• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Rensa fisk i Norge???

Tja allihop!!!

Det sägs att om man vill tjäna ihop rätt mycket pengar snabbt så ska man åka till Norge o rensa fisk. Nu undrar jag, ä de bara nått som man bara säger eller är det verkligen nått folk gör? Och ifall det finns folk här som har gjort det så är ju förstås följdfrågan hur man får sånt jobb och om det var värt tiden?

/Ksenija
 
Det har man ju hört om folk som drar till Norge och bor i stora kollektiv med endast en skumgummimadrass på golvet, och rensar fisk dagarna långa i ett par månader, för att sedan resa jorden runt.
 
Firre

Tja allihop!!!

Det sägs att om man vill tjäna ihop rätt mycket pengar snabbt så ska man åka till Norge o rensa fisk. Nu undrar jag, ä de bara nått som man bara säger eller är det verkligen nått folk gör? Och ifall det finns folk här som har gjort det så är ju förstås följdfrågan hur man får sånt jobb och om det var värt tiden?

/Ksenija


Har också hört det, var mycket prat om detta för några år sedan. Tror faktiskt att man kan tjäna en hel del pengar på det faktiskt om man är stark i psyket, jobbar hårt tar långa pass, äter och bor billigt. Kan ju vara jobbigt om man har familj i Sverige också då fiskrenserierna ligger norrut och det inte går att pendla.

Själva rensandet kanske inte är så svårt men det är säkert krävande och mörkt dygnet runt. Miljonlaster med lax/ oc annan fisk går ju med lastbilsfrakt till Frankrike varje dag från renserierna.
 
Det har man ju hört om folk som drar till Norge och bor i stora kollektiv med endast en skumgummimadrass på golvet, och rensar fisk dagarna långa i ett par månader, för att sedan resa jorden runt.

Slutar nog oftast med alkoholproblem och samma plånbok man hade som innan man åktr om man är ett gäng kompisar som åker. Bättre att dra ensam tror jag. Om man te.x sparar till en bil.
 
var uppe i norge i ungefär 1,5 år och jobbade röven av mig. kom hem lika fattig som när jag åkte, ångar absolut ingenting men skulle aldrig göra om det. jag rensade dock inte fisk utan snickrade.

idag så har jag mitt fasta jobb och kör lite extra på helger och har ut mer pengar än jag hade i norge då jag jobbade många fler timmar i månaden.