Renovering av sliten glasfiberkajak

Jag har precis skaffat en rolig, men sliten, NDK Romany Explorer. Alla däckslinor har jag redan bytt ut. Alla plastluckor kommer att få säkerhetslinor då de sjunker. Skäddan kommer jag att justera och trimma. Det värsta slitaget är på själva glasfiberkonstruktionen, särskilt hela undersidan.

Jag har dock noll koll på glasfiber. Planen var tidigare att bara slänga på ett lager båtvax, men vid en närmare koll är slitaget på botten så grovt att gelcoaten så gott som saknas. Hela kölen har även förstärkts flera gånger med glasfiber.

Hur ska jag bäst gå till väga för att få en välmående kajak?
Är det svårt/jobbigt/dyrt/nödvändigt att peta på en ny gelcoat på en större yta?

Tack för tipsen, men jag är mest intresserad av om sådana instruktioner för "mindre" skador går att omsätta till en total "om-gelcoating" av kajakens köl.

Går det t.ex. att använda Biltemas vita 250 ml gelcoat ( http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83262 )?
Hur långt räcker en sådan burk? Blir jag tvungen att stryka flera gånger då kajakens nuvarande färg är blekt vinröd?

Eller är det ett för stort och onödigt projekt att ge sig på?

Om du bara vill få upp finnishen lite ta 1200 våtslippapper följt av autosol jif eller liknande följt av vaxpolish så får du en glänsande yta. det tar inte bort några djupa repor dock

//Magnus

Kan man tänak sig att först slipa hela skrovet, och om det då blir slätt och fin, men har lagningar och liknande som gör det fult, samt att det är i tunnaste laget med gelcoat; kan man då spruta det med nån epoxylack eller liknande?

För båtskrov som ska renoveras (och slipats ända ner till laminatet) finns olika epoxyprodukter, men om det är vettigt här vet jag inte...

visst kan man lacka men om det är gelcoat kan man ju lika gärna spraya på ett nytt lager gelcoat och sedan slipa ner. till rätt finnish. en hel del jobb men det blir bra om man vet vad man gör.

OK,
Jag har inte koll alls, men är det inte problem att få gelcoat härda om det är en öppen yta?
Nu kanske jag märker ord, men det är snarare för att jag inte har koll än tvärtom. Är det topcoat resp gelcoatspackel som härdar enklare?

OK,
Jag har inte koll alls, men är det inte problem att få gelcoat härda om det är en öppen yta?
Nu kanske jag märker ord, men det är snarare för att jag inte har koll än tvärtom. Är det topcoat resp gelcoatspackel som härdar enklare?

Topcoat = gelcoat + lite parafin (härdar i luften)

Jag testade följande med gott resultat (vitt skrov):
-Rengör ytan med aceton och en nylonborste på borrmaskinen.
-Måla ett par lager topcoat på de mest slitna ytorna där glasfibern syntes (köllinje, för & akter)
-Måla topcoat på övriga slitytor och jämnade till med spackel så att alla gamla repor fylldes men inte mer. (ev två ggr då topcoaten krymper när den torkar)
-Slipa ner med allt finare slipapper från ca 120 till1200 (även den ursprungliga gelcoaten får en lätt slipning)
-Ev polera med autosol och vaxa
-Resultatet är en jämn och fin yta men något flammig pga nyansskillnaden (vitt skrov)

Mer tips under:
http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=16330&highlight=renovating

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg