Rengøra stigudar?

Vet någon vad ska jag använda før att få bort limmet på stighudarna? (limmet har klumpat sig och jag måste ta bort det) Det säljes en dyr specialvätska men det verkar vara borkastade pengar. "Vallaväck", lacknafta?
Tacksam før tips

David

Lägg nån typ av grovt papper (t.ex. papperspåsar) på stighudarna och värm ordentligt med ett strykjärn. En stor del av limmet kommer att försvinna, med papperet, när du drar loss papperet från hudarna. Upprepa proceduren om det behövs!

Lycka till!

Om man inte vill använda papper kan man ta en utsliten t-shirt men båda funkar bra, se bara till att värma ordentligt in det.

Tack før tipset!

Det fungerade riktigt bra. Också bra att skrapa med en sickel då klistret blivit varmt. Då fick jag bort allt gammalt klister.

Jag köpte en typ av spackelspade som värms upp. Egentligen är det en "lödpenna" fast spetsen är en 70 mm bred metallspackel. Spackeln blir grymt varm och stighudslimmet blir flytande när man skrapar av det. Ser man till att spackeln är riktigt varm tas limmet bort i en enda skrapning, det blir helt rent. Den kostar ca 250 kr men då ingår en omgång nytt lim (sånt där lim på remsa som värms på med strykjärn). Otroligt smidigt var det iaf.

/Urban.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg