Rena vatten?

Med risk för att det här inlägget ligger i fel forum (kom inte på något bättre): Har någon någon erfarenhet av att rena vatten?
Vad funkar/funkar inte?
Var införskaffar man lämpliga medel? Apoteket?

/p
 
Ingen expert

Min personliga erfarenhet är lika med noll i detta ämne men man har ju läst lite.
Utsidan sålde ett reningssystem (kombinerad flaska och filter) förut vilket fick mycket bra kritik. Flaskan rymde 0,5 liter om jag minns rätt.
Annars så säljer Litepakc ett medel som man häller i vattnet som tydligen också skall funka bra. Deras eget multisport lag använder sig bl.a. av det.

/Richard
 
jod

Jag har renat en del när jag har varit ute och rest. Det enklaste är vanlig jodlösning. Förvaras med fördel i en liten droppflaska, men välj en som håller tätt, jod missfärgar något förfärligt. Jod är annars praktiskt eftersom det kan vara bra att ha med sig lite rejält desinfektionsmedel i vilket fall som helst (fast använd rent vatten eller svag tvållösning för normal sårtvätt, och ha aldrig starka desinfektionsmedel i djupa sår beroende på att de är vävnadsdödande och därmed försvårar läkningen, säger sjukvårdskunniga som jag har talat med i alla fall). En nackdel med kemisk rening är att det ger en bismak, men det bryr man sig inte om bara man är rejält törstig eller har vant sig. Man kan ha i något som döljer smaken också.

Grunddosering 4 droppar per liter vid tvåprocentig lösning och 8 vid enprocentig. Man räknar med att reningen tar en halvtimma vid 20 grader. Problemet är att det tar betydligt längre tid om vattnet är kallt, upp mot ett dygn när temperaturen drar sig ner mot nollpunkten. Men det gäller all kemisk rening oberoende av hur dyra tabletter eller apparater som man skaffar. Notera dessutom att jod slår ut ett bredare spektrum av mikroorganismer än vad klor gör.

Själv skulle jag överväga ett vattenfilter om jag skulle rena kallt vatten, men i Sverige är det ju så vist ordnat att riktigt kallt vatten normalt är rent.
 
Vattenfilter

Vi har ett vattenfilter från MSR som vi använder när vi går i USA, så att vi slipper Giardia. Jag tror att filter är bäst när man behöver rena vatten under en längre period, jag tror inte det är så nyttigt att sätta i sig store mängder jod, dessutom smakar filtrerat vatten jättegott! Det finns nog mer info i rec.backcountry's FAQ, vattenrening är ju betydligt vanligare i USA.
 
beror på

Vattenfilter typ MSR är utmärkta i t.ex. USA, däremot brukar man inte rekommendera att bara lita på filter i t.ex. Nepal. Filtren är nämligen dåliga på en del virus som jod klarar. (Om jag minns rätt så gäller det bl.a. viss gulsot) Om man är på ett ställe där vattnet är riktigt dåligt är det därför klokt att filtrera först och köra jod sedan.

Jag kollade upp hälsoeffekterna av jod för ett par år sedan. Då hävdade folk som verkade sakkunniga att man inte hade lyckats bevisa några långsiktiga skadeverkningar. Men jod är ett gift, så man brukar ändå rekommendera att man inte skall använda det som permanent vattenreningsmetod, t.ex. för ulandsbefokningar. Om jag minns rätt så varnar man folk med sköldkörtelbesvär lite extra eftersom de kan tänkas vara extra känsliga, och så slänger man in en varning till gravida att vara lite försiktiga, men det gör man ju alltid (med goda skäl) så fort man inte riktigt vet hur det ligger till.

Kokning är naturligtvis också en bra vattenreningsmetod, för det mesta räcker 45 sekunder vid 85 grader gott, men för att komma upp i samma effekt som jod räcker det inte med 100 grader. Jag vet inte hur effekten hos filter är jämfört med kokning.
 
Jod

Vart får man tag på Jod??? Jag gick in till apoteket och frågade efter jod och jag har aldrig sett mera tveksamma miner. Sedan visade de mig en litersflaska med någon jodlösning för veterinärbruk och sedan en flaska jodsprit som tandläkare brukar använda ... öhh ...?

Vad är det man ska fråga efter? Använde jod när jag vandrade på Nya Zeeland för ett par år sedan pga att det var det som gällde mot Giardia enligt dom. Det fanns visst en klorbaserad produkt (som jag inte kan namnet på) men den fungerade inte mot Giardia - är det något som gäller _alla_ klorbaserade vattenrenings medel?


/Fredrik
 
Klortabletter

Försvaret använder klortabletter, dessa finns på apoteket. Funkar bra i Sverige (dvs, jag har aldrig blivit magsjuk) även med humusbrunt myrvatten. Smakar inte så gott.

Överlevnadsvarianten ("gör det själv") är att använda vitmossa och krossat träkol. Sila vattnet genom träkol och vitmossa, eller blanda i träkolet i vattnet och sila det därefter genom mossan. Funkar också bra i Sverige.

Träkol är också bra om du fått dålig mage. (Dvs ät kolen som dom är)
 
jod på apotek

Jag köpte jod för ett par år sedan, en plastflaska med 125 ml enprocentig lösning. De hade inte tvåprocentig. Den stod bland desinfektionsmedlen, kolla alltså bland sårvårdsprylar och sådant.

Jag kommer inte ihåg om det verkligen är så att klor inte biter alls på giardiasis, men det verkar sannolikt. Klor har nämligen betydligt svagare effekt än vad jod har, och det är något som beror på skillnader i grundläggande kemiska egenskaper, inte vilket preparat man använder.

Klortabletter (eller ett stänk av flertalet klorbaserat blekmedel för den delen) fungerar alltså bra i Sverige, men det räcker inte till när risken för t.ex. giardiasis eller gulsot är stor.
 
filter

Har rest genom Afrika och renat vatten med filter. Vi köpte en flaska på TEAM-Sportia med inbyggt filter i. Funkade utmärkt. Det finns olika modeller av filter, dels som man pumpar genom vattnet med pch dels som man dricker direkt ur.
 
Fjällvatten!!!!

Med tanke på att inlägget ligger på fjällvandringsforumet så förmodar jag att du ska gå i fjällen. Den regel jag går efter är att rinnande vatten är OK. En brasklapp lägger jag dock här med tanke på döda djur, kompisar som gör sina behov i bäcken en bit upp osv (då är det inte bra vatten att dricka). Mer så finns det nån bakterie i fjällbäckar som är ganska ohälsosam men den stöter man på ganska sällan och jag känner ingen som råkat ut för den.
Dricker man i små sjöar ska man tänka på iallafall tre saker, och det är att sjön ska ha ett utlopp, vattnet ska inte vara grumligt (då är det dåligt med liv i vattnet och kan inte fiskar leva i vattnet kan inte vi heller dricka det i regel). Dessutom bör man koka sådant vatten.

Martin
 
Lite info från nätet

Letade runt lite, men hittade endast denna sida som beskriver hur man renar vatten.

http://www.princeton.edu/~oa/manual/water.shtml
Det är utdrag från en bok som heter "The Backpackers field manual". Bättre länkar mottages varmt.

Håller med att denna tråd borde vara i Trekking forumet, men om jag inte minns fel så startade tråden innan fjällforumet blev uppdelat.

/Jonas U
 
bra länk om vattenrening

Jag tycker att http://www.fc.net/~tdeagan/water/ är rätt okej. Inte minst sidan http://www.fc.net/~tdeagan/water/one.html .

Själv skulle jag uppskatta om det var någon som visste hur bra fjällvattnet EGENTLIGEN är. Jag följer ungefär samma principer som Martin Haraldsson skisserer, och det gör väl de flesta, men hur BORDE vi göra?

Amerikaner får fnatt så fort de hör ordet giardiasis (alltså sjukdomen man får av giardia) vilket delvis förklaras av att de har gott om bävrar, som sprider giardiasis genom att bajsa i vattnet. Men hur mycket beror deras eviga vattenrenande på att de alltid ska vara så antiseptiska (europeer får fnatt av allt som verkar artificiellt (kemikalier, genmodifierad mat o.s.v.), amerikaner av småskit som lever (bakterier och sådant)). Men det innebär ju inte att amerikanerna inte kan ha rätt. Borde vi också rena mer, eller vore det bara neurotiskt?
[Ändrat av rydstedt 2000-09-20 kl 17:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Mats-vbg Vatten Fjällvandring 4
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
camillabacher Vatten i Kaffedalen / Kebnekaise Fjällvandring 8
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Reloaded Vatten filter? Fjällvandring 5
il C snö och vatten Fjällvandring 7
Mike C Vatten i fjällen? Fjällvandring 15
unna Vatten i kängorna Fjällvandring 17
kicko drickbart vatten? Fjällvandring 13
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
vatten mängd Fjällvandring 1
Snö och vatten i Sarek i juli?? Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0

Liknande trådar