Erik är nog minst lika påläst som jag...
/Odd
... undrar över funktionen för några av Alaska-ryggsäckens detaljer.
Mycket bra frågor, det är nog många som ibland (tyst) undrar om div. detaljer i Haglöfs tänkande...
de 2 st relativt korta spännremmar som sitter under topplocket
De är nog tänkta att fästa utrustning som man relativt sällan använder - men som man, när de väl
behövs, vill ha lättillgängliga och "överst".
Jag har regnponchon och ryggsäcksöverdraget fästa där.
Det är nog ett bra ställe för t.ex. vindsäck, tarp eller camouflagenät också...
de 2 D-ringar som sitter i anslutning till den avlånga ”termosfickan”.
Min uppfattning är att de kan användas till att fästa något lätt, långt och smalt i dem - t.ex. med
resårband, men
jag har oftast min kåsa hängande i den övre D-ringen. Nära till drycken då...
Tyngre långsmala saker som hopskjutna vandringsstavar, teleskopiskt fiskespö etc fäster jag i
spötunneln innanför termosfickan. Med spännremmar i spötunnelns läderförstärkning...
(På medel-äldre Grönland fanns det tunnel bakom bägge de långa ytterfickorna och där har jag
sett bilder på folk som burit skidor fästa i tunnlarna. Något jag aldrig själv provat på - verkar bökigt...)
Vilka är tillverkarens tänkta användningsområden?
Vilka tips och trix finns för användning av dessa detaljer?
Tacksam för svar
Det finns nog lika många användningar för sånt där som det finns Alaskaägare.
Något direkt facit från Haglöfs har jag aldrig stött på... Men det vore kul att höra om andras idéer
och användningar för såna där udda detaljer. Tillsammans har det här forumets medlemmar
säkerligen många fler förslag på vettiga användningar...
Faktum är att på ett par andra Haglöfssäckar (Grönland och Baltoro) sitter det ett par fästen som
få numera lätt identifierar direkt - det är fästet för den gamla klassiska isyxan... En remloop (som
man alltså tråcklar in yxhuvudet i) långt nedanför ett extra spännremsfäste som låser fast yxskaftet.
Lasten/Vikten tas alltså upp av den där anonyma remöglan medan den åtdragbara spännremmen
låser fast skaftet i sidled.