Rekordtid över kanalen

Hittade detta på Valley Canoes hemsida http://www.valleyseakayaks.com/Ian channel.htm

Kajaken verkar intressant.

"At just less than 6m long and under 45cm wide it has many of the characteristics of a racing paddle ski giving it speed and maneuverability in waves. Built with a closed cockpit and storage, the boat is super fast achieving speeds close to those of a marathon kayak but able to cope with the rough conditions of open water. The boat Ian used is of carbon/Kevlar construction, weighing in at just 14 kg fully fitted with Hatches, bulkheads and rudder. Although fast and maneuverable, the boat still offers a degree of stability, although fishing in high seas could be a challenge!

Whilst training with K2 and K1 marathon boats at his club in Chester, the boat reached speeds of 16 km per hour and has maintained 12.5 km per hour over a 40 minute time trial. The aim for the crossing was to maintain a speed of at least 11.2 km per hour. In fact Ian achieved an average speed of 12 km per hour. Feedback on progress was monitored using a Garmin global positioning system. This tracks current speed, average speed and distance which offered accurate feedback on progress for the crossing."

Ser dock inga uppgifter om att kajaken säljs kommersiellt. Hittade en recension med lite uppföljande frågor på http://www.paddling.net/message/showThread.html?fid=chat&tid=361394

Thure

wildenstam; sa:
Svima har ett ex. Den är smarrig, 27000

En massa lila glitter i "lacken" på den hos Svima. Inge vidare tycker jag. Sittbrunnen verkar lite trång..troligen svårt pumpa med benen då sittbrunnen är för kort för att ha knäna fria och inte speciellt hög knäbulb (men så har jag eländigt långa femurer) Har inte provat den i vatten ännu, men ska så ske.

Jag vet ingenting om killen som har rekordet men han lär inte på nogot sätt vara någon överjävlig kanotist så med rätt gubbe och rätt förberedelser är det inget omöjligt rekord på något sätt och 3:22 är ju inte särskilt länge heller så fysiskt är det inga problem med distansen

Om de menar allvar skall de deffinitivt ha en kanotist med landslagsklass som motor. Problemet är väl bara att ordna någon som är så hemma och rutinerad i vågor på öppet vatten. Något ingen svensk elitkanotist mig veterligen är idag dessutom är det ganska hårt trafikerat så de behöver nog ganska ordentliga förberedelser för man kan ju inte direkt göra det i grupp som herkules gjorde från danmark om man vill slå rekord. Jag antar att man inte får ha följebåt eller liknande med sig.

Minns att jag läst om avdriften tidigare, vilket gör bedriften större.

Det ska bli riktigt intressant att se hur det går för de svenska utmanarna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg