Rekonditionera missfärgad gummi?

Har en gummibälg till en lastbilsstol som ser tråkig ut. antar att gummit har varit utsatt för solsken en längre tid (grånat).

Jag undrar hur man kan få det att bli svart och matt igen. Observera att det inte får kladda eftersom det är till en förarstol.
//Janne

Vinylglans är ingen hit att använda på gummi. Det innehåller för mycket lösningsmedel och ger en väldigt "glatt" yta. Jag förmodar att bälgen endast är i nederkant av stolen runt om, men gummit förlorar ändå sin styrka/livslängd genom vinylglansbehandling.

Då är det bättre att först rengöra gummit ordentligt, och sedan låta det suga åt sig något mer kladdigt. Glycerin som går att köpa på liten flaska på apotek, järnaffärer, måleributiker mm. är utmärkt för gummit.

Lägg på drygt och låt det suga in över natten (helst i plusgrader). Upprepa tills det "mättar". Sen är det bara att torka rent, det får rätt lyster och torkar inte ut. Ytan blir matt när behandlingen är färdig.

Mitt råd är att skippa alla moderna "foam-behandlingar", "vinylglans-sprayer" å dyl. Gör man på rätt vis så håller grejerna evigt.

Mvh Henrik - som har renoverat ett par veteranbilar i sina dagar med mycket slitna/torra gummidetaljer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg