Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner??

Hej

Jag har tänkt att införskaffa mig en Mjölner från klättermusen nu till våren när den nya serien går i produktion. Så nu är det drömmar och att spara pengar... =)

Jag har inte bestämt mig för vilken storlek ännu. 80l eller 100l säcken. Är det någon som ser fördelar/nackdelar i de båda?

Brukar använda säcken på hajker i svenska marker med all-på-ryggen-vandringar. Alltså all mat och utrustning i säcken.

Mvh Filip Unfors
 
Mjölner

Nyfiken fråga skall det komma en ny Mjölner ivår? Tycker egentligen att det skall räcka med 80l, brukar försöka klara mig runt 60l på veckovandringar med mat o tält o det kittet, som vanligt större säck mera onödigt med plockat ,för man har ju plats till lite extra, men tycker dock att man skall ha det mesta i säcken så det inte ser ut som en klädd julgran som kommer vandrande.
 
Större

Ta den större och se till att ha lite diciplin med hur mycket du tar med dig. Mycket irriterande att behöva stå i hällregn och fippla med packningen bara för att man är på gränsen i volym. Mjölner är ju dessutom väldigt stadig vad jag minns, så det är inget problem att bära den även om den inte är knökfull.
 
Ja skickade mail till dem och hon trodde någonstans i maj eller så. blir väl lite små förändringar antar jag. just nu är förra årets modell slut vad jag vet.

hade en victor 7585 innan. den var inte så snäll mot mina höftben bara... jag håller verkligen med. saker man ska ta med sig ska man ha på insidan. och givetvis så blir det att man tar med sig mer med mer plats.

får testa och jämföra lite mer.

Tack!
 
80l

Har själv varit på jakt efter en begagnad Mjölner, men det verkar lika lätt som hårt smör i Sahara,nöjd med min Gungner 50 men tyvärr i minsta laget för veckovandringar med både tält o mat, detblir hela kittet med sidofickor o annat utanför säcken, men har du kollat på Bergans ramsäck i budgetmodell 100Liter o borttagbara sidofickor som kan kopplas till avbärarbältet tror att Northstar tar 2100kr har själv funderingar på detta men visst en ramsäck tar lite mera plats omkring sig lycka till med ditt beslut finns ju en oannan rygga runt 80-100Liter
 
Hej Filip!

Jag tror att du kan välja lite vilket som. Mjölner går relativt lätt att komprimera, så 100 liter är inte för mycket. Det är bara att dra två varv till med rullöppningen. Jag valde 80 liter med två sidofickor á 10 liter, för att få möjlighet att fördela utrustningen lite grann i säcken. Den är ju så skalad att det bara finns tre fack i originalutförande.

Fast det ändras ju kanske i årets modell...
 
Jag skulle valt...

Jag har en Mjölner 80 liter med 2x10 liters fickor.
Om du planerar att använda säcken även till lite kortare turer så är det en vettig säck. Själv planerar jag en 10-14 dagarstur i mars, alltså vintertur, med allt på ryggen. detta innebär ju givetvis att jag får se över utrustningen och tänka efter före men jag tror det är fullt genomförbart.

Lycka till med ditt val
 
Mjölner

Bosse o Fredrik är ni nöjda med era mjöner säckar, är det den nyare varianten?, har sett blandade känslor kring mjölnern, visst alla är vi inte lika skapta,men jag har en ratatosk o en gungner o är mycket nöjd men behöver några liter till för veckoturer, annars blir det som sagt en vandrande julgran , har nämligen íngen återförsäljare här i närheten tacksam för svar mvh Hans Ps jag är 189cm 90 kg om det är till någon nytta ds
 
En säck att lära sig

Angående om jag är nöjd.
Jo det måste jag säga. Det är en säck som är mycket flexibel vad det gäller rygglängd, volym med mera.
Avbärarbältet är konstruerat så att belastningen endast ligger på tre punkter, detta kan göra att den kudden som ligger mot ryggen kan upplevas som tryckande, jag har "tränat" på att använda säcken, det vill säga inställningar, vad jag skall ha på mig etc och detta har deffinitivt givit utdelning. Idag är säcken mycket bekväm med 20-25 kg, mer har jag inte haft nån anledning att testa. Att bältets konstruktion verkligen ger rörelsefrihet är det ingen tvekan om, jag har tidigare haft probem med att det stasar i benen och det kommer från att konventionella bälten trycker lite överallt och att man låser höften. Detta är idag borta.

Klättermusen har helt rätt när de säger att man skall vara nogrann när man ställer in bärsystemet

Som svar på frågan om jag är nöjd så säger jag absolut Ja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Stalefish Storlek på backpackerryggsäck? Transportera 11
brigas nödvändig packning och storlek på ryggsäck Transportera 37
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4

Liknande trådar