Rekommendation av byxor á la convertible!

Hej!

Jag söker ett par långbyxor, á la convertibel, som har bra kvalité och är funktionsduglig. Hellst av allt skall materialet torka snabbt och om möjligt även finnas dragkedja (likn.) längst ner på benen för att enkelt kunna dra på sig nederdelen (benen) utan att behöva ta av sig kängorna.

Fickor vill jag naturligtvis också ha och då också benfickor som sitter på shorts-delen (torde vara självklart).

Vilka byxor rekommenderar du/Ni?

Om du/Ni inte vet någon modell/märke så emottar jag tacksamt rekommendationer på materialval och liknande!

Mvh!
// Niklas

899 eller 499

Var i valet och kvalet om ett par med avtagbara ben:

Haglöfs... för dyra just då!
The Nortface... för stora/vida i byxorna!
Everest... billiga och faktiskt mycket bra (passform, dragkejdan känns ej, många fickor, resårband/skärp i midjan) so far: 499 :- Stadium

MVH
Jmlove

Fjällräven

Jag har sedan länge ett par fjällrävenbyxor, dock inte med avtagbara ben utan grönlandsbyxan. Jag menar att fjällrävens kvalitet är oslagbar. De är sköna, torkar snabbt och har mycket bra passform (för mig i alla fall). Jag vet att det har olika byxor med avtagbara ben. Se bara till att få ett på i G1000-väv och inget annat konstigt.

Fjällräven tycker jag inte lyckas med så mycket annat i sitt sortiment, men byxorna kommer jag inte att byta ut så länge de finns kvar på marknaden.

Kalle

G 1000-väv???

Vad är det som är så bra med G1000-väven?

Rivstyrka, torktid, vattenavstötning, lätt tvättad???

Mvh!
// Niklas

Kalle E; sa:
Jag har sedan länge ett par fjällrävenbyxor, dock inte med avtagbara ben utan grönlandsbyxan. Jag menar att fjällrävens kvalitet är oslagbar. De är sköna, torkar snabbt och har mycket bra passform (för mig i alla fall). Jag vet att det har olika byxor med avtagbara ben. Se bara till att få ett på i G1000-väv och inget annat konstigt.

Fjällräven tycker jag inte lyckas med så mycket annat i sitt sortiment, men byxorna kommer jag inte att byta ut så länge de finns kvar på marknaden.

Kalle

Tierra kombibyxa

Hej Niklas!

Jag provade runt en hel del när jag letade byxor för något år sedan och hade samma krav som du. Jag fastnade till sist för Tierras kombibyxa (Sarek Combi tror jag den heter). Visserligen dyra (kring tusenlappen), men jag är jättenöjd med mina byxor.

Jag tycker byxorna är mjuka och bekväma, tyget är rätt tunt så de känns inte tunga eller bylsiga (sitter rätt figurnära dessutom). Materialet känns tåligt och är både vattenavstötande och snabbtorkat (jag har aldrig fått mina riktigt blöta - är nöjd med mitt regnbyxköp också :)
Tillräckligt stora fickor på benen (shortsdelen), vanliga byxfixkor också, ordentlig dragkedja nertill så man kan ta av bendelarna utan problem över höga lundhagskängor, kardborre att dra åt med längst ner kring vristen,...ja jag tycker de har alla bra funktioner som jag letade efter!
Enda minus är väl priset i så fall, men är man nöjd med byxorna i många år tycker jag det är värt en slant.

Jag är tjej och rätt kort, så för mig var det ett problem att hitta en byxa med dragkedja nertill (så att man kan växla mellan shorts och långbyxa utan att ta av kängorna) som inte var för lång. Tierrabyxan var en av få som uppfyllde detta. Kanske inte ett problem för dig som kille...

Lycka till med byxköpet!
/Boel

Tack för hjälpen!

Hej alla "skogsmullar"!

Tack för hjälpen med alla fina förslag och synpunkter! Nu är det bara för mig att studsa ut i butikerna här i Götet och börja prova runt lite.

Ha en trevlig sommar!

// Niklas

G-1000

Fjällräven har haft g-1000 i sina kläder sedan urminnestider, och inte bytt trots alla nya material som dykt upp! Ett riktigt beslut enligt mig.

Jag har ingen aning om rivstyrkan, annat än att min inte slitits ut trots 8 års ganska intensivt friluftsliv med 5-6 fjällvandringar och diverase aktiviteter dessemellan.

De är inte i sig så vattenavstötande, men man kan vaxa dem med grönlandsvax, vilket jag aldrig gjort. Det skall dock fungera hyfsat sägs det. Jag låter dem istället bli lite blöta och låter dem torka åå kroppen. Så fort det slutat regna brukar de vara torra på en timme eller så, det räcker utmärkt för mig. Jag anser dessutom att det är näst inteill omöjligt, och dessutom inte meningsfullt, att försöka vara snustorr hela tiden. Acceptera att du blir lite fuktig då coh då när du är ute så slipper du en massa bekymmer med utrustning och vikt.

Tack vare att g-1000-väven består av bomull och polyester (?) torkar den snabbt och är slitstark. resten av argumenten får du säkert i butiken. Kolla på friluftsmagasinet vid kungsportsplatsen så får du säkert bra hjälp. Lycka till.

Kalle

Re: G-1000

Ok, tackar för hjälpen!
Jag skall dit ner idag och titta runt lite så får jag se vad de har!

Mvh!
// Niklas

[/QUOTE]
Tack vare att g-1000-väven består av bomull och polyester (?) torkar den snabbt och är slitstark. resten av argumenten får du säkert i butiken. Kolla på friluftsmagasinet vid kungsportsplatsen så får du säkert bra hjälp. Lycka till.

Kalle [/QUOTE]

Haglöfs

Hejsan!

Använder Haglöfs Rabot split(två år gammal modell). Hade stora problem under utprovningar av olika modeller, i princip alla hade felet att de var för korta. Tog helt sonika och bytte benen mellan ett par XL och ett par L, så att jag hade överdelen L och nederdelen XL. Rätt så fult av mig, men jag försvarar mig så här i efterhand med att personalen på Intersport var otroligt snobbig och sen var jag så otroligt less på hela situationen.

Byxan för övrigt kan jag inte klaga på. Under ripjakten när man rör sig i risig terräng brukar jag dra några varv tejp längst ner så att byxbenen inte glider upp.

Pack

Rulla ner benen!

Här är ett bra tips för kombibrallor:
att när temperaturen ändras behöva sätta sig ner och ta av eller på byxbenen och böka med dem över kängorna är ingen rolig paussyssla.

Rulla istället ner de lösa benen i dina strumpor! Det tar noll sekunder, och tar lika kort tid att dra upp benen igen.

Det kan se lite konstigt ut, men det bryr man sig inte om ute i vildmarken.

En annan grej som är skön är att använda bendragkedjan som ventilation när man fortfarande vill ha benen kvar (risig skogsterräng tex). Öppna dragkedjan halvvägs.
För att det skall funka bra bör bägge benens kedjor vara hängda åt samma håll - så att man inte öppnar bakåt på ena benet och framåt på andra.

Vad gäller val av bralla är det nog en smaksak. Fundera på om du vill ha en tunn bralla eller en redig, om du vill ha bomull/polyester (skönt men drar åt sig vatten) eller helsyntet (torkar fort men är inte lika skönt). Med eller utan benficka, osv?

Zip-off byxor

Jag har ett par helt otroligt sköna och praktiska byxor av märket EX-OFFICIO (frân USA); modellen heter Explorer Zip. Slitstarka, fjáderlätta, solskydd, vattenavvisande, skrynkelfria, snabbtorkande, masser med ficker etc etc. Samt sitter snyggt. Vet dock inte om de finns i Sverige. Kan vál betraktas som ett slags blandning av rese-och trekking-byxor.

Hej svejs /Mats

Columbia

Jag har ett par Columbia i nylon som kostade 599 kr. De är fortfarande i finfint skick efter bl a dagligt bruk under en åttamånaders resa i Asien och Oceanien. Dock är shortsen numera en nyans blekare än benen... De har fyra framfickor och två bakdito, dock ingen med blixtlås.

De fungerar utmärkt att tvätta i 60 grader, till skillnad från min lillebrors TNF Packable pants (syntet), som - tro det eller ej - krympte 5 cm på längden efter tvätt i 40 grader! Columbiabyxorna finns i beige, grönt och brunt på Naturkompaniet (Västerås, franchise iofs) och Stadium.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg