Didriksson
Gör en hel del olika regnställ, bla m/90 till Försvarsmakten. Regnställ kan du dela in belagda helt täta och belagda difunderande. Hålen är mycket små och dyrbarheten på dem står i propotion till läckningsgraden, bättre ventilation, mycket dyrare och inte alltid regntätt!
Alla ställen ger vid fel klädsel under och fysisk aktivitet kondensproblem!
Ett av mina tätaste regnställ är ännu mitt gamla HH nyfill ställ, med byxholkar något jag litar på. Vid segling använder jag en Rukkaoverall, billigat var modellen i en mcaffär, 2/3 mot i segelbåtsbutiken! Visserligen med ett par extra reflexer på men ändå!
Jag har flera G-texställ som är vindtäta och trevliga men inte fungerar i rejält regn trots försäljares argumentationer och bifogade reklamlappa, antingen pga att nån söm är otejpad eller slarvigt tejpad eller att de klarar inte av att ta hand om den fuktighet jag alstrar och som inte hinner läcka ut innan den kondenseras på insidan eller fryser där till is.
De flesta tillverkare gör PU-belagda täta ställ. De fungerar utmärkt som segel eller regnställ men ej lika bra som vandringställ. En PU-belagd poncho med holkar givetvis av PU-belagt nylonväv, fungerar någorlunda under vandring.
Så regnställ till under lappen är ingen omöjlighet. Dessutom är de regntäta! Om ej så häftiga som 3-5 lappsställen.
Go tur
Johan K
[Ändrat av johankse 2003-06-27 kl 06:50]