Regnskydd

Tanken är att slänga upp liggunderlag, sovsäck samt tält på pakethållaren bak. Cykelväskorna kommer vara vattentäta, så den utrustningen behöver jag inte tänka på. Dock så kommer ju sovsäck och dyl att bli dyngsura när det regnar på lite.

Så min tanke var att det kanske finns någon stor "dusch-mössa" som man kunde trä på bak. Någon som vet om det finns eller rent av har en bättre lösning? :)

Kan inte säga att jag har någon positiv erfarenhet av sk. dusch-mössor... Finns säkert olika kvalitet på dem - men de jag har använt fann snabba lösningar till att rivas itu (spricker, fladdrar i luften, far in i bakdäcket, etc.).

Har själv ett tält som är för långt; drybag låter som ett intressant alternativ.

Jag köpte en sjösäck på biltema igår för 149 kr. Jag har visserligen inte provat den i regn ännu men den känns ordentlig och jag får plats med sovsäck (stor vintersäck), liggunderlag (thermarest) och kudde utan problem. Det blev dessutom enkelt och stabilt att spänna fast på pakethållaren med allt samlat i en "säck".

Sjösäckar från Biltema

När det gäller sjösäckar så

Fick en gång ut en Ortlieb ur ett förråd och till dags dato finns det bara en av deras produkter som läcker, deras kaffebryggarfilter. På cykel och mc har jag en halvsmal korv som ligger på längsled. På så sätt kan man öppna sidoväskorna.
Ortlieb finns i flera olika vävtjocklekar, den mc korven som jag har finns hos Touringbutiken m fl.
Det är praktiskt med fästen för fastspänningsremmarna.
Duschmössor fungerar i duschen till man blir fler än en...

Ang top-bag

Annars är en vattentäta ryggsäck praktisk om man tex när skall handla eller om ta ledigt från cyklingen någon dag och gå på site seeing.
Har du Ortlieb väskor är nog Rack-Pack idealisk. Finns i fyra storlekar, axelrem och kopplas enkelt ihop med spännena på sidoväskorna. Den stora längsgående rull stängningen gör det lättare att hitta saker och att volymen blir reglerbar så att prylarna hålls på plats.

Jag har kört med sovsäck och liggunderlag i Vattentät säck (SeaLine 30L) eller liknande. Tältet normalt packat med innertältets golv utåt, så det har fått räcka som skydd. Om packpåsen till tältet blir blöt har jag inte brytt mig så mycket om. Tältet läggs på pakethållaren, den vattentäta säcken spänns på tvärs över tältet .

Tack för alla svar!

Ska kolla upp era rekomendationer. Hade tänkt att slänga in tältet i en stor vattentät säck också, men det låter som en bra idé att packa det så att det vattentäta golvet är utåt. :D

Sopsäck är ju annars billigaste alternativet :) Kanske inte håller så länge, men det beror ju på hur länge man ska vara ute.

Jag har förr ofta använt sopsäck inuti sovsäckens kompressionspåse. Då blir den lite skyddad och går inte sönder så lätt.

Jag cyklade 18000 kilometer till Kapstaden med en gra sopsack som vattenskydd for liggunderlaget. Fungerade utmarkt, aven om jag bytte ut den 2-3 ggr. Kostnad 90 ore. ;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg