Regnsäker cykeldator

Hjälp, jag har dränkt tre cykeldatorer.
Nu senast i förrgår drunknade min Cateye ST2000.

Jag hojar året runt i alla väder och vill försöka få statistik på milen.

Finns det några regnsäkra till vettiga priser som jag inte behöver plocka bort under regniga cykelturer?
Arc T
 
Sigma Targa

Min Sigma Targa har gått i alla väder i en och en halv säsong, 600 mil, och har ännu inte drunknat.

Jag tror i.o.f. sig att den gått ur produktion numer.
 
ArcTracer; sa:
Finns det några regnsäkra till vettiga priser som jag inte behöver plocka bort under regniga cykelturer?

Knappast. Tror inte att det finns någon som är helt vattentät. Jag hade en Sigma som klarade 2000 mil innan jag tappade bort den på vintern.

I häftigt regn brukar vi göra så, att vi tar en bit plast från någon plastpåse och trär över datorn och sedan trär vi gummisnodd runt pasen på datorn. Det håller den någorlunda torr även i monsunregn.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Cateye CL100

Min Cateye Cordless CL100 har suttit på cykeln sedan båda var nya,den har blivit rejält misshandlad och cykeln är oftast ute, men datorn funkar fortfarande efter mer än fem år. Cykeln univega "nånting" med LX komponenter har fått alla lager och växeldetaljer utbytta minst en gång pga haveri. Men datorn tickar på fortfarande. Så det finns undantag, tror det var en förhållandevis billig dator dessutom.
 
Kan rekomendera Sigmas datorer. Har kört över 500 mil i alla väderlekar med min Sigma Targa och den visar inga tecken på att ge upp. En kompis gjorde dessutom det ulltimata testet med sin 800 då han råkade köra den i tvättmaskinen på 60 grader och den funkade lika fint efter det. Tycker överhuvudtaget att man får mycket för pengarna när man köper Sigmas produkter.
 
Jag har oxaa enn Sigma Targa och aer noejd med den men har upptaeckt att den inte fungerar naer det aer kallt. Jag testade att cykla naer det var minus 57 grader och daa ville den inte fungare. Det var inte saa mycket annat heller paa min cykel som fungerade. Oljan laengs kablar och kedja fryste fast...

Jag har anvaent min Sigma Targa in lite mer aen 1100 mil och den fungerar bra naer vadret aer OK.

/Stellan
 
Ang. cykeldatorer.

Hejsan!
Jag har hållit på i över två månader nu med att få ut en ny, alt. ett tillgodo kvitto på en Cateye Enduro som hade fuktproblem:
http://www.mtbreview.com/reviews/Computer/product_20697.shtml

Köpte den på Cykelcity i Stockholm innan den Singapore-Kina cykling jag gjorde under vintern. Den fanns inte i lager så de var vänliga och tog hem den speciellt då jag ville ha det mer robusta fästet med tjockare kabel. Enduro´n har även begåvats med ett kraftigare plasthölje så att den skall klara tuff MTB-cykling.....

Råkade dock pricka början av monsunen på Malaysias östkust så jag hade konstant skyfall i en hel vecka.
Enduro´n fylldes med fukt redan på förmiddagen första dagen men den andra datorn, en Cateye Tomo XC jag köpte i Laos året innan, fungerade utan att få den minsta fuktfläck innanför glaset.
Vid ett fler tal tillfällen senare på resan hände samma sak, trots att det nu inte regnade!!!

C.C. berättade att en tokig amerikan tagit över jobbet hos importören. Tydligen helt oresonabel.
Min dator kom tillbaka med kommentaren att de testat den men inte funnit något fel...
Regeln om 2-års garanti på el-prylar brydde han inte ett dugg om trots att C.C. stod på min sida.
C:C: skall enligt uppgift nu ersätta mig ur egen ficka med den nyligen utkomna uppdaterade versionen.


Problemet är den höga luftfuktigheten som det blir när temperaturen ligger kring 40 grader. Fukten trängde in genom skarven mellan glaset och plastkroppen!
Det tog en vecka att torka och jag fick sätta ihop och ta isär den varje dag då jag var på resande fot.
Så det var tur att jag hade två. Rekommenderas verkligen för långturer när avståndsmätning kan vara avgörande om man skall hitta rätt avfart eller tillbaka vid felnavigering. Enkelt att nollställa ena räkneverket vid en korsning eller om man vill se medelhastigheten mm. innan man kom till de där bergstopparna.

Tycker att det är själv klart att en dator skall klara fukt. En riktigt billig Casio-klocka för en hundring har nu varit med på två långresor utan att ge upp!
Plast påsar skall verkligen inte behöva används på en produkt avsedd att användas utomhus!!!

Peter

--- "To Infinity ------ _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
 
Re: Ang. cykeldatorer.

theDude; sa:
Plast påsar skall verkligen inte behöva används på en produkt avsedd att användas utomhus!!!

Hej Peter

Det instämmer jag i, att vi gjorde det i hällande monsunregn var en ren försiktighetsåtgärd.

Per
 
Jag har sigma 1200 väldigt nöjd förutom att den INTE tål regn/vatten... var ute o cyklade kom 3-4km o såg att det var vatten inanför displayen, Fan tänkte ja skulle ta av den men var våt om fingrarna o slant så det plaskade ner i en mindre pöl. Displayen dog..
Men efter ca en vecka gick det igen.

Borde man inte kunna lägga en sträng silikon längs glaset för att göra det vattentät?
 
Fukt oftast inget problem

Jag har cykeldatorer av tre fabrikat och modeller en ACI från 1993 en Shimano trådlös Flightdeck från 2001 och en Sigma från 2002. Samtliga har klarat svenskt klimat med mycket regn utan problem. LCD-displayen bleknar och blir långsam vid ca -10 grader men det tror jag gäller LCD-displayer mer eller mindre generellt.

Så ditt problem är ganska ovanligt.

Thure
 
Sigma

jag använder två Sigma, en Targa och en BC800.
Båda klarar ösregn och hagelstormar, men displayen är dålig vid minusgrader. Min tidigare Targa ramlade i bitar men fotrsatte fungera, jag brukar krossa dom eller slita av sladden innan själva datorn lägger av.
 

Liknande trådar