Ang. cykeldatorer.
Hejsan!
Jag har hållit på i över två månader nu med att få ut en ny, alt. ett tillgodo kvitto på en Cateye Enduro som hade fuktproblem:
http://www.mtbreview.com/reviews/Computer/product_20697.shtml
Köpte den på Cykelcity i Stockholm innan den Singapore-Kina cykling jag gjorde under vintern. Den fanns inte i lager så de var vänliga och tog hem den speciellt då jag ville ha det mer robusta fästet med tjockare kabel. Enduro´n har även begåvats med ett kraftigare plasthölje så att den skall klara tuff MTB-cykling.....
Råkade dock pricka början av monsunen på Malaysias östkust så jag hade konstant skyfall i en hel vecka.
Enduro´n fylldes med fukt redan på förmiddagen första dagen men den andra datorn, en Cateye Tomo XC jag köpte i Laos året innan, fungerade utan att få den minsta fuktfläck innanför glaset.
Vid ett fler tal tillfällen senare på resan hände samma sak, trots att det nu inte regnade!!!
C.C. berättade att en tokig amerikan tagit över jobbet hos importören. Tydligen helt oresonabel.
Min dator kom tillbaka med kommentaren att de testat den men inte funnit något fel...
Regeln om 2-års garanti på el-prylar brydde han inte ett dugg om trots att C.C. stod på min sida.
C:C: skall enligt uppgift nu ersätta mig ur egen ficka med den nyligen utkomna uppdaterade versionen.
Problemet är den höga luftfuktigheten som det blir när temperaturen ligger kring 40 grader. Fukten trängde in genom skarven mellan glaset och plastkroppen!
Det tog en vecka att torka och jag fick sätta ihop och ta isär den varje dag då jag var på resande fot.
Så det var tur att jag hade två. Rekommenderas verkligen för långturer när avståndsmätning kan vara avgörande om man skall hitta rätt avfart eller tillbaka vid felnavigering. Enkelt att nollställa ena räkneverket vid en korsning eller om man vill se medelhastigheten mm. innan man kom till de där bergstopparna.
Tycker att det är själv klart att en dator skall klara fukt. En riktigt billig Casio-klocka för en hundring har nu varit med på två långresor utan att ge upp!
Plast påsar skall verkligen inte behöva används på en produkt avsedd att användas utomhus!!!
Peter
--- "To Infinity ------ _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,