Regnponcho

Mors!

Efter förra årets ösregn vid Grövelsjön så funderar jag på att skaffa en poncho som komplement till mitt HH-ställ. Då regnade det så till den milda grad så jag hade vattenpöl mellan regnskydd och ryggsäck på undersidan, dessutom gick vattnet som rann utmed ryggen nästan in i säcken.

Inget kul...

Så en poncho som täcker både mig och min Lundhags V8 70 vore najs.

Kan nån tipsa om nåt bra? Jag har kollat lite på denna http://www.utnu.se/ShowProduct.aspx?prodid=304&cat=196, kan den va nåt tro?

/Hasse

Om du framför allt vill kunna skydda innehållet i ryggsäcken bättre, så är det bättre att packa det vattentätt inifrån. Regnskydd och vattentäta ryggsäckar hindrar inte vatten från att komma in, om inte annat när man öppnar ryggsäcken.

En puncho sitter inte heller så himla bra om ryggsäcken går ovanför axlarna.

Det har du ju rätt i..
Får nog tänka om lite här. Kanske investera i vattentätt som KLAGER rekommenderar.

Det beror på vilken modell man väljer.
Jag har en poncho med "bula" som sitter väldigt bra över ryggsäcken:

01.jpg

Använder på bilden en Berghaus Atlas 80L ryggsäck.

Min poncho (märke Salewa, köpt i Prag) har knäppning på sidan istället för armar. Men det är ju en smaksak.

Det beror på vilken modell man väljer.
Jag har en poncho med "bula" som sitter väldigt bra över ryggsäcken:

01.jpg

Använder på bilden en Berghaus Atlas 80L ryggsäck.

Min poncho (märke Salewa, köpt i Prag) har knäppning på sidan istället för armar. Men det är ju en smaksak.

Hittade denna gamla tråden och försökte hitta ponchon, men jag hittar den bara på polska och liknande språk. Är det någon mer som testat den och kan berätta om den funkar med stor ryggsäckar? Min polska är inte speciellt bra.

Testat

Nu har jag testat Salewas poncho på stor ryggsäck och cykeltur till jobbet.
Jag tyckte den såg mycket bra ut när jag fick den och var nöjd med den inbyggda förvaringspåsen och öppningen i ryggen för ryggsäck. Först slet jag bort en knapp när jag cyklade sedan efter regn de två första dagarna kände jag kondens på undersidan och efter dag två fick jag en kall rännil efter ryggen då var hörnet för öppningen till ryggsäcken spräckt 3 cm.

Sammanfattning är att man skyddar säcken men kondensen på undersidan kommer man inte bort ifrån. Kvalitén var säkert bra men inte i den nivån jag behövde.

Jag är nästan inne på att ta med en tarp förutom regnkläder och sydvest för att täcka hela packningen och slippa ta på mig regnjacka. Samt att man skulle få ett snabbt vind och regnskydd. Lättviktspackarna laddar säkert från tårna när jag dessutom vill ha med mitt tält.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson ITAB's regnponcho? Kläder 0
PeB Regnponcho Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg