Regnponcho

Jag är på jakt efter ett bra regnställ att använda när jag fjällvandrar. Frågar man om råd i en friluftsbutik så tycker dom alltid att man ska köpa ett dyrt ställ i något ventilerande material. För ett tag sedan fick jag ett tips av en bekant att jag borde fundera på en regnponcho istället, vilket enligt honom var överlägset de flesta regnställ i tekniska material.
Den poncho han använder räcker över både honom och hans ryggsäck. Att en poncho ventilerar bättre en ett traditionelt regnställ kan jag tänka mig, men hur är det när det blåser på fjället?
Är det någon som har erfarenhet av detta så svara gärna.

"Hilleberg ska de va, ehh!"

Jag tycker att ponchon är ett alldeles utmärkt alternativ till HiTech-ställ! Främst ventilationen men även priset är ju något helt annat! I full storm är möjligen ponchon inte det bästa alternativet, men i den typen av väder ska man ju helst inte vara ute i, då ska man ligga i tältet och mysa! Ett alternativ till både poncho och regnställ kan vara Hillebergs nya alltiallo vindsäck®nställsamtsovsäcksöverdragmultiworldwidesuperöverlevnadsdräkt http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM Med en pinne i mitten torde grejen ersätta vilket tält som helst. Den är tydligen också omåttligt populär!. Hilleberg själv gör följande anspråkslösa uttalande efter att ha visat upp den; "blev den genast i centrum för intresse och uppmärksamhet. Alla ville se, känna, prova och ha den!" Fantastiskt, eller hur! En måstepryl för den "sanne" frilufsaren, kan bli din för struntsumman 1990kr. Har själv använt försvarets långa regnrock (á 80kr) och tro det eller ej, jag lever fortfarande!

1910kr rikare!
Anders

Hilleberg

Undrar om man får in en ryggsäck under den.

bivano4.jpg

"Sittande, med ett värmeljus eller annan värmekälla vid fötterna kan man få rejäl värme inne i bivanoraken"

Det kan nog bli en liksäck också!

Med ett...

...värmeljus innaför kan man nog få till en j-vla brasa! Varmt för stunden, sen är det nog dags att beställa Taxi.

"Utbränd"
Anders

Poncho

HH har haft en utmärkt lång och stor poncho som väl täcker min 70 literssäck med liggunderlag utanför. Fjällrävens är lite mindre täckande med mina 184. Kompletterat med byxholkar och gummistövlar har denna kombination under många år fungerat med gott resultat, och torr har jag varit.
Blåser det är den inte konfortabel men med lite tampar runt, överlevnadsaskens persiennlina bla, så har även det gått. Vid normala tillfällen så är ventilationen överlägsen och under en stor sydväst har humöret kunnat vara gott, även om vädret varit tristare.
Alla poncos som totalt är längre än 2,4 m brukar oxså kunna brukas om tälttak, om du kan sova under ett dylikt, på diagonalen, beror på dig men för mig fungerar det sommartid i skyddad terräng bra. Jag skulle inte vilja vara beroende av det under en tiodagarvändring på kalfjället, men hemom och i skogen går det utmärkt. Allt för att närma oss 10 kilospackningen.

Go tur

Johan K

Guest

Gäst
Helly hansen.

Tjenare.
Jag använder själv ett regnställ av
Helly hansen.Är mycket nöjd med det.
Har det i hemma-skogen och på fjället.
Kostade mig 500 kr för hela stället.
Lycka till.
Mvh Nicklas.

Snubbla inte...

Hej!

Poncho är bra tycker jag. Det ventilerar ut mycket mer än vilket "hi-tech" material som helst. Däremot så behöver du ett par benholkar för att inte bli dyngsur om benen.

En ska till. En poncho kan bli rena dödsfällan om du går i brant uppförsbacke. Vips så står du med ena foten på nederdelen av ponchon och då kan du ju räkna ut vad om händer :-(

Lycka till
/Leif

Två flugor i en smäll!

Som vanligt skulle jag vilja lovorda försvarets knäppetält, som även kan användas som regnponcho!

Har själv enbart använt den som tält, men den är säkert funktionsduglig som poncho också. Ryggsäcken borde utan större problem få plats. Priset ska väl knappast vara något problem, de går att hitta på överskottslager.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasse_70 Regnponcho Kläder 10
Staffan Andersson ITAB's regnponcho? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg