Alternativen är ett vindplagg och ett regnplagg, eller ett kombinerat vind och regnplagg.
Vindplagget kan vara kraftigt vattenavvisande, så fungerar det bra även under de frekvent förekommande korta skurar fjällvärlden ofta uppvisar. Regnplagget kan vara av traditionell helt tät typ, eller ett membranplagg som släpper ut vattenånga.
Ett kombinerat vind och regnplagg med membran är en kompromiss. Du går skönast i bara ett vindplagg när det inte är kraftig nederbörd. Och, tycker jag, du går skönast i ett regntätt membranplagg när det ösregnar. Vid lägret när din fysiska aktivitet är relativt låg funkar ett traditionellt regnplagg bra.
Själv använde jag länge dels en vattanavvisande vindjacka, dels ett traditionellt regnplagg. Sedan bytte jag ut det traditionella regnplagget mot ett membranplagg och använde membranplagget som regnplagg. Med tiden lämnade jag vindjackan hemma och tog bara membranplagget. Som vindplagg när det inte är nederbörd kör jag med en vindtät skjorta.
Nu har jag kompletterat membranplagget med en lätt fuktavvisande windbreaker i pertex, som är bra att gå i när det bara kommer skurar som inte är ihållande.
Här finns nästan lika många skolor som vandrare
Kolla Taiga och Itab (använd sökfunktionen och kolla gamla trådar) för lägre priser än de vanliga friluftsbutikerna. Lite försiktighet med Itab, som har både bra och billiga grejer, och mindre bra och billiga grejer. Taiga håller högre klass.
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-06-04 kl 21:51]