Regnkläder till fjälls..

Holkar ventilerar bäst men kräver parkalång jacka och dylika är svåra att hitta. Fortfarande är sydväst vida bättre än huva. Regnkjol är inte så dumt.
Våga ta av regnplaggen när det inte regnar, vindblus är vida underskattad. Packlite står det i min regnjacka, HH i holkarna av Pu och sydvästen är i galon, regnkjolen i PU är DIY.
Ylleundisar fungerar oftast och skulle det bli riktigt varmt finns ett kasslernät att ta till.
go tur

Marmot har faktiskt en regnrock i nåt paclite liknande matrial. Den verkade bra, provade den på naturkompaniet häromdagen. Jag blev sugen på att inhandla den som vardagsjacka. På fjället föredrar jag fortfarande regnjack (paclite m dragkedja under ärmarna) o regnbyxor, det är skönt att sitta ner i regnbyxor, det är det nog inte i byxholkar.

Jag har en Precip tror modellen är 50200 om man letar på nätet. Jag köpte en Large, drar normalt M, och den sitter kanon och känns tillräckligt lång. Ville ha ett alternativ till min korta Haglöfs när jag cyklar. Den här får jag ordentligt mycket kläder under om det krävs och et regnar inte in i byxfickorna som det gjorde med den andra :)

Marmot har faktiskt en regnrock i nåt paclite liknande matrial. Den verkade bra, provade den på naturkompaniet häromdagen. Jag blev sugen på att inhandla den som vardagsjacka. På fjället föredrar jag fortfarande regnjack (paclite m dragkedja under ärmarna) o regnbyxor, det är skönt att sitta ner i regnbyxor, det är det nog inte i byxholkar.

Jag har funderat på om det är smidigt att vandra i en tunn poncho vid regn. En tunnare variant av t.ex. silnylon eller liknande. Fördelarna måste vara att det ventilerar bättre (mkt bättre?) samt att ryggsäcken kan skyddas av ponchon. Nackdelar är väl om det regnar och jag ska arbeta med ex tältresning eller annat, då en regnställ följer kroppen bättre.

Har ingen egen erfarenhet av poncho och kan därför inte uttala mig om alla dess ev plus och minus. Personligen så fyller regnkläderna främst två funktioner för mig under en vandring:
1. Skydda mot nederbörd
2. Skydda mot värre myggattacker

2:an känns riskablare att få tillgodosedd med en poncho (?)

//Jonas - som vandrar utan myggmedel.

Regnkläder bara för längre raster.........

Detta med användande av regnkläder är synnerligen personligt. Enligt mig duger vilka enkla regnkläder som helst, då jag själv endast använder regnkläder i och runt lägret.
I mångt och mycket liknar mitt nyttjande det som Majjen beskriver i sitt inlägg.

God tur
Lars Östlin

Inte Gore-Tex, men enligt mig mycket bättre

Jag har gett upp!

....ME:s Drilite plus (byxa, skön mot huden) och Haglöfs LIM (jacka). Jackan har goretex och är lätt men har inga dragkedjor under ärmarna. (Om någon känner till en lika lätt goretexjacka MED dragkedjor tar jag tacksamt emot tipset).....

HåkanF

Tjenare,

Jag och sambon köpte följande jackte till årets sommartur, http://www.rbhdesigns.com/product/2525/onex-shell.htm. Jackan är sydd i samma typ av yttertältmaterial som exempelvis Hilleberg använder, dvs siliconimpregnerad nylon, och väger bara c:a 190g i storlek large (som jag själv använder, 186 cm lång och 95 kg tung).

Det går att få jackan med STORA öppningar under armarna, något som var helt perfekt då vi vandrade nere i skogen där det inte blåser speciellt mycket. Tricket för maximal ventilation är helt enkelt att sticka ut armarna genom armhålsöppningarna och lägga ärmarna bakom huvudet mot ryggsäcken. Givetvis förutsätter detta att man vandrar med T-Shirt :). Rent gudomligt skönt att få ut armarna i det svalkande regnet om man tillhör den varma delen av befolkningen!!!

Det bör dock påpekas att jackan inte är helt tät i sömmarna (något som man får göra själv efteråt) och att den bör extrautrustas med en flärp framför blixtlåsen som inte är 100% vattentät.

Och det absolut bästa med jackan är att den torkar på nolltid!!! När man vaknade på morgonen dagen efter regn var jacket snustorr, medans våra Gore-Tex byxor (jag har ett par nya Arxteryx) fortfarande var blöta.

Ska försöka få RBH att sy ett par liknande byxor åt mig och sen blir det aldrig mera Tex-Mex grejer för undertecknad på sommaren något mera!

/ Stefan

Det finns fördelar med en jacka i silnylon men den måste blir riktigt fuktig invändigt de dagar det inte passar så bra att ventilera maximalt. Materialet andas väl i stort sett inte alls. Stark och rivtåligt är det dock. Och det går nästan inte att säga att den torkar - bara att ruska av då materialet är helt hydrofobiskt. Smidigt för tältduk är det iaf:).

hopplock

Sen länge har jag en Paclite-jacka av märket Haglöfs. Den väger nästan ingenting och vädrar rätt bra. Men den var vansinnigt dyr! Vad man än annars har bör det finnas öppningar, t ex i armhålorna.

Mina regnbyxor köpte jag i Modane i Frankrike för 2 år sen. De är av märket Montura och anmärkningsvärt lätta trots dubbla blixtlås i sidorna - jag kan dra ned det övre blixtlåset för att vädra, och jag kan dra upp det nedre när jag tar brallorna av och på så att jag inte behöver ta av mig skorna. Jag minns inte priset, billiga var de inte. De var aningen tyngre än min marmotbralla som dock är otäckt tät. Jag har hittills använt dem utanpå mina korta löparbrallor, inga långbrallor emellan. De är varma nog för de klimat jag brukar vandra i.

De sluter dock inte tätt kring kängskaften när jag vadar, eftersom jag inte använder kängor, utan låga vandrarskor, i såväl fjällen som Alperna och Pyreneerna, Det är inte farligt att bli blöt om fötterna! Jag rentav tvättar dem!.

Beror på :)

Det finns fördelar med en jacka i silnylon men den måste blir riktigt fuktig invändigt de dagar det inte passar så bra att ventilera maximalt. Materialet andas väl i stort sett inte alls. Stark och rivtåligt är det dock. Och det går nästan inte att säga att den torkar - bara att ruska av då materialet är helt hydrofobiskt. Smidigt för tältduk är det iaf:).

Visst blir man fuktig OM man svettas i den. Men för egen del gäller EXAKT samma sak i varenda membranplagg som jag någonsin vandrat i...och det har väl blivit en 10-15 stycken de senaste 20 åren, Klättermusen, Arcteryx, Marmot osv osv osv. Är det över 5 grader och regnar blir jag precis som Majjen blöt, punkt slut. De så kallade "andingsfunktionen" ä en ren skär reklamkupp, då funktransporten genom membranen är så låg att det ytterst sällan gör någon egentlig nytta. Därav alla ventilationsluckor på moderna membranplagg.

Jag vågar t.o.m påstå att funktransporten genom membranet i en helt sluten membranjacka är så låg att OM du håller dig torr i den så kommer du vara lika torr i en lite bylsig Silnylon jacka, som den OneX Shell jackan som vi köpte. Detta baserar jag på det enkla faktumet att min kära sambo kan gå i sin OneX-jacka hela dagen och vara snustorr under när vi kommer fram på kvällen. Jag löser problemet p.s.s som Majjen och går med enbar T-shirt + kortkallingar under regnstället, så att så lite som möjligt blir blött.

Faktum är att jag faktiskt känner mig torrare med OneX-jacken i silnylon än vad jag gör med min betydligt dyrare och tyngre Arcteryx-jacka i Gore-Packlite, som ändå är den bästa membran-regnjackan jag provat hittills. Anledningen är att Silnylon jackan håller sig helt torr och därmed är den lika varm/kall mot huden hela tiden. En Gore-Tex jacka suger alltid åt sig fukt i yttertyget förr eller senare om man går med den i ösregn hela dagen....och känns då blöt och kall...vilket väl ändå är vad man vill undvika!

/ Stefan

Jag är också väldigt varm av mig (jag svettas av att titta på en backe).

Av den anledningen vägrar jag lägga pengar på membran-regnkläder. Den ventilation de ger är helt enkelt inte tillräcklig, och jag blir i stort sett lika svettig som i ett galonställ.
Jag har vid lättare regn bara min tunna bomull/polyesterjacka som är impregnerad.

Jag föreslår därför ett billigt regnställ. Gärna ett lättvikts.

Ett tips är att ha ett torrt underställ, mössa och sockor som enbart används som kvällskläder/myskläder. Då spelar det ingen roll och jacka och byxor är blöta. Det är litet otrevligt att ta på sig blöta kläder morgonen efter, men efter ett par minuter är du varm igen.
Dessutom. Är det bra väder torkar de på 15 minuter, och om det regnar hade du ändå blivit blöt av regn eller svett igen.

Hej,
För 2år sedan var min hemmasydda regnjacka efter många år utsliten. Letade länge efter den "perfekta regnjackan", yrkesskadat som jag är. Hittade en superlätt, (väger inte ens 200gr) regnjacka från Norrona (bitihorn dri 1 jack.W) med superlånga ventilationsblixtlås under armarna.
Är väldigt nöjd med den, nackdelen är att jackan är så lätt att tyget fastnar i blixtlåset om man har bråttom. Under den har jag en lätt Icebreaker ulltröja. Jag går på sensommaren och då är det oftast redan nollgradig, så jag har över en vindstopper även den med ventilation under armarna. Bara när det är mycke regn drar jag över regnjackan och går med öppnar armhålar, inga problem med svetten. Vandra för det mesta med helzippade regnbyxor från Acterix över mina fjällräven byxor . Har blixtlåsen öppna ner till nästan knäna, känns skönt när man sätter ner sig för att vila och byxan under skyddas även nertill vid benavslutningen.
Vet jag att det regnar hela dagen har jag underställs ullbyxor istället den vanliga byxan på mig. Har inga som helst problem med att bli blött inifrån.
Dessutom har jag oftast gamascher över regnbyxan, kan kännas lite overkill men skönt när man vaddar och går genom träskmark.
Hälsningar Veni

Stort TACK till dig Veni för ditt tips om den lätta välvädrande Norröna bitihorn dri!

Hej,
För 2år sedan var min hemmasydda regnjacka efter många år utsliten. Letade länge efter den "perfekta regnjackan", yrkesskadat som jag är. Hittade en superlätt, (väger inte ens 200gr) regnjacka från Norrona (bitihorn dri 1 jack.W) med superlånga ventilationsblixtlås under armarna.
Är väldigt nöjd med den, nackdelen är att jackan är så lätt att tyget fastnar i blixtlåset om man har bråttom. Under den har jag en lätt Icebreaker ulltröja. Jag går på sensommaren och då är det oftast redan nollgradig, så jag har över en vindstopper även den med ventilation under armarna. Bara när det är mycke regn drar jag över regnjackan och går med öppnar armhålar, inga problem med svetten. Vandra för det mesta med helzippade regnbyxor från Acterix över mina fjällräven byxor . Har blixtlåsen öppna ner till nästan knäna, känns skönt när man sätter ner sig för att vila och byxan under skyddas även nertill vid benavslutningen.
Vet jag att det regnar hela dagen har jag underställs ullbyxor istället den vanliga byxan på mig. Har inga som helst problem med att bli blött inifrån.
Dessutom har jag oftast gamascher över regnbyxan, kan kännas lite overkill men skönt när man vaddar och går genom träskmark.
Hälsningar Veni

Hej Veni!

Stort TACK till dig Veni för ditt tips om den lätta välvädrande Norröna bitihorn dri!
Värdefullt tips för mig!
Önskar dig Veni helst en regnfri fjällvandring :)
Vänliga vandringshälsningar
Carl

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
tomhylsan Regnkläder för Sarek Fjällvandring 36
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg