Ja, i tajta plagg ligger membranet så nära huden att den svettfuktiga luften inte hinner kondenseras (som sker på ett membran långt från huden = kallt membran). Sommartid vet jag inte om detta är riktigt avgörande, är du en svettis så är du, och då kan inga membran i världen hjälpa dig. Jag sällar mig till samma skara, och varje regn sommartid blir en avvägningsfråga mellan att gå i underställ (=bli blöt utifrån), eller att ta på regnkläder (=bli blöt och stinkande svettklibbig inifrån).
Har också funderat på poncho + byxholkar. En poncho som dras över ryggsäcken har dessutom den fördelen att man slipper ett membran mellan sig själv och ryggsäcken. En som jag gick med denna sommar körde denna lösning, och den fungerade fint för honom. Samtidigt är ponchon mindre bra om man lägger ned ryggsäcken och t ex gör en dagstur eller bara lullar runt i lägret. Där är en regnjacka bättre. Således skulle man kanske välja en poncho vid ren vandring, och en regnjacka vid t ex kombinerat fiske-vandring, eller likn.
Min lösning so far, som funkar hyfsat i "alla" väder är att ta en regnjacka med rejäla ventilationsdragkedjor under armarna, i mitt fall Marmot Precip (skulle aldrig köpa en regnjacka utan dessa öppningar). Idealet vore en jacka med upprullningsbar rygg, som Klättermusen Grim, men jag skulle aldrig släpa en så tung och dyr jacka som regnplagg sommartid.
Regnbyxorna hanterar jag så att jag tar på dem så sent och sällan som möjligt, eftersom de blir grymt svettiga. Jag har funderat på att kombinera byxholkar med vanlig regnjacka, för att minimera svettblötheten. Ett intressant alternativ (som ska prövas när jag slitit ut mina nuv regnbyxor) är att gå i regnbyxor med dragkedjor längs hela benen, som kan öppnas efter behag för att ventilera. I nuläget går jag med regnbyxorna rejält nedhasade (Gällivarehäng till grenen) och öppen gylf på vandringsbyxorna. Om det är snyggt? Nej.
Att gå utan regnbyxor testade jag i flera år, men har nu insett att det är riktigt, riktigt dåligt. Om det blir kallt (snöblandat regn) så fryser man, och om det regnar rejält så rinner regnet ned i kängorna.
De dagar man väntar regn kan man starta i enbart underställsbyxorna, och sedan dra på regnbyxorna utanpå när det börjar ösa ned. Jag tycker detta underlättar svettransporten, men man ser ut som Fantomen när man kommer traskande i sina långkallingar.
Förhoppningsvis kan ovanstående funderingar hjälpa dig på traven. Holka eller inte holka?