Regn och Motivationsteknik :D

Hej igen.

Nu sticker jag imorn för att gå några etapper på Bohusleden från FOntin i Kungälv sedan så långt jag orkar...

Det verkar bli mkt regn..jag har köpt bra regnkläder och min ryggsäck har ett regnskydd det med.
Räcker detta? Eller är det nåt mer man behöver för skydd mot regnet?

Samt, jag ska gå ensam, hur håller ni motivationen uppe när det öser ner dagarna i enda?

Detta kommer bli ett stort test för mig. Ska bli kul. Återkommer..

Tänk på något trevlogt...

Nej, ibland kan det vara svårt med motivationen när vädret är emot en. Då gäller det att inte bara spurta på för att "komma fram". Tror det blir extra viktigt med små moment längs med vägen, ex "när jag kommer dit så ska jag ta en rast för att..."

När det varit monotont ibland (oftast på tur i kasst väder) så har jag i tankarna rest till något annat ställe, ex byn där jag växte upp. Tänkt på hur det såg ut i omgivningen, klivit in genom dörren i barndomshuset och gått genom rummen... Barndomen är väl inte lycklig för alla så man får väl välja ett ställe som väcker bra minnen.

En kompis nynnar alltid på musikaler (men så är han musikalisk också). Fantomen på operan håller honom sysselsatt i många minuter

Sedan finns det ju bokstavslekar i mängder...

Har du någon vattentät musikspelare (eller kan skydda den bra) så finns det ju oändligt med böcker att lyssna på. Eller kanske lära sig ett nytt språk (i alla fall hjälpsamma turistfraser).

Lära sig flora? Plasta in några små bilder på olika växter och ta med.

Lycka till. Se till att ha med ordentligt med choklad ;)

Jag tycker att tarp (nyord för presenning) är ett sätt att kunna pausa utan att det känns alltför miserabelt även vid regn - eller egentligen är skillnaden helt vansinnig, tänk att sitta torr och kunna greja med sin packning utan att blöta ner saker. Jag har en dyr Hilleberg UL10 tarp men det finns en massa andra och kan man sy så kan man fixa en själv.

Sen har jag personligen slutat med ryggsäcksöverdrag och packar i vattentäta påsar. Om inte du räknar med några tokiga vad och liknande så räcker det ju bra med sopsäck eller mindre påsar i säcken. Jag tycker att vatten alltid letar sig in överallt trots regnkapell så det åker aldrig med. Jag går oftast i fjällen och tänker worst case att jag kan ramla i en jokk så allt ska klara att jag simmar med ryggsäcken.

(bild från Hilleberg)
tarp10-hilleberg-aframe-34.jpg

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg