Reglerade sjöar

I fjällvärden är det inte ovanligt med sjöar (magasin) som regleras tiotals meter under en vinter. Hur farligt är det att vara ute på en sån is egentligen?

OK

Normalt är att magasinet är fullt på hösten och sedan töms succesivt i avvaktan på vårfloden. Det blir ganska intressant åkning om man åker på landkallarna. Naturligtvis en del sprickor och ibland åker man på trumis som vilar på stenblock med luft under. Brister sådan is kan man slå sig rätt rejält men med omdöme så kan man få fina turer.

Hälsningar Thure

Hej!

Det kan naturligtvis vara väldigt farligt beroende på vattennivån och isens kvalitet. Har du otur och går igenom isen när vattennivån ligger en meter eller två under isen, ja då förstår du säkert hur stor chans du har att överleva. Jag skulle rådda dig att inte chansa!

Staffan

Sällsynt fenomen

öringen; sa:
...när vattennivån ligger en meter eller två under isen...
När vattnet sjunker följer isen med.
... och man får en skojig "quarter pipe" längs stranden.

Så skrinna på och njut!

... men i ändan av en reglerad sjö kan det finnas något värt att akta sig för (typ kraftverksintag).

Säkrare med kanot!

På väg till Piteälvens källor använde vi kanadensare som slädar på den reglerade norska sjön Loamejaure (tror jag den heter).
Att gå på isen var ingen bra idé, att använda kanadensare som släde en något bättre. När olyckan var framme och jag gick genom isen var det kanadensaren som blev räddningen.
Hängandes med armarna på iskanten och endast vatten upp till lårhöjd lyckades jag dra mig upp med hjälp av repet till kanadensaren.
Så min rekommendation blir naturligtvis att använda kanoten som sällskap på reglerade sjöar, oavsett årstid :)

Själv har jag liten erfarenhet

Men det är ingen tillfällighet att det finns varningsflaggor vid Ritsiem.

Jag kommer väl ihåg hur irriterad en same på skoter blev, när han fick syn på några som gett sig ut på isen.

Normala säkerhetsåtgärder.

Ett litet förtydligande. Jag förutsätter att man åker med sällskap, att alla har livlinor och att man pikar frekvent när man åker på is med luft under. Att promenera eller åka skidor bedömmer jag vara mycket farligare om man inte har med sig ispik flythjälp livlinor och sällskap.
Själva isarna är ofta ointressant tjocka ur plurrningssynpunkt. Riskerna är som sagt framför allt trumis med luft under och sprickor.

Farligaste kombinationen på reglerade vattenmagasin vintertid är som alltid i fjällvärlden skoter dåligt omdömme och alkohol.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Samla på sjöar Långfärdskridsko 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg