Regler för naturreservat?

Läste i DN igår att 73 nya naturreservat är på gång i Stockholmstrakten om länsstyrelsen får som den vill. Jättebra att man vill skydda biotoper och inte längre kan bebygga dessa naturområden men ofta brukar också reglerna för allmänhetens vistelse i området förändras. Klövberget i Tyresö är ett av dessa områden, Nyckelviken i Nacka ett annat.

Det paradoxala är ju att man gör det för att skydda friluftsområden i Stockholmstrakten från exploatering men naturreservatstämpeln brukar såvitt jag vet också ofta innebära tältförbud, mm, vilket då inskränker folks möjlighet till utnyttjande av området. I och med att klättring aldrig kommer anses vara vertikal promenad så är jag rädd att klättring hamnar på fel sida om tillåtet/otillåtet.

Finns det fasta regler som gäller alla naturreservat eller är reglerna individuella? Där jag bor får man inte ens cykla i närmaste reservat vilket iofs alla skiter i och ingen blir upprörd. Klättrare som bryter mot regler brukar inte vara lika populära, speciellt inte i Tyresö. Någon som har bättre koll på läget och kan ta död på mina farhågor?

/H

Så säger lagen

Jaha - känner mig manad att svara som den klättrare och heltidsarbetande miljömupp jag är...

Bildande av naturreservat regleras enligt miljöbalken. Där finns ett kapitel som behandlar skydd av områden (kap 7). Här följer ett utdrag ur det avsnitt som berör naturreservat:

Anledningen till bildandet:
"Ett mark- eller vattenområde får av länsstyrelsen eller kommunen förklaras som naturreservat i syfte att bevara biologisk mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behov av områden för friluftslivet. Ett område som behövs för att skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för skyddsvärda arter får också förklaras som naturreservat".

Vad bildandet innebär för användandet av platsen (i form av förbud):
"I beslutet skall också anges de inskränkningar i rätten att använda mark- och vattenområden som behövs för att uppnå syftet med reservatet, såsom förbud mot bebyggelse, uppförande av stängsel, upplag, schaktning, täkt, uppodling, dikning, plantering, avverkning, jakt, fiske och användning av bekämpningsmedel. En inskränkning får innebära att tillträde till området förbjuds under hela eller delar av året."

Dessa inskränkningar är individuella för respektive reservat, beroende på vad anledningen till skyddet är (tex vill man skydda en naturtyp eller en viss art?). Men visst är det så att en viss praxis finns generellt när det gäller förbud inom reservaten.

Ett reservat kan också innebära att vissa aktiviteter tillkommer:
"Om det behövs för att tillgodose syftet med ett naturreservat, får länsstyrelsen eller kommunen förplikta ägare och innehavare av särskild rätt till fastighet att tåla sådana intrång som att det inom området
1. anläggs vägar, parkeringsplatser, vandringsleder, raststugor, tältplatser, badplatser, sanitära inrättningar eller liknande anordningar,
2. bereds tillträde till mark för allmänheten där allmänheten annars inte har rätt att vistas,
3. utförs gallring, röjning, slåtter, plantering, betesdrift, avspärrning eller liknande åtgärder, eller
4. genomförs undersökningar av djur- och växtarter samt av mark- och vattenförhållanden."

Om dispens från förbud av olika slag står det:
"Länsstyrelsen eller kommunen får meddela dispens från föreskrifter som den har meddelat för ett naturreservat, om det finns särskilda skäl."

Särskilda skäl = uppenbara skäl (ungefär)

Sammanfattningsvis så finns det givetvis en risk att det blir klätterförbud - men det beror på vad man vill skydda och hur stor risken är att klättringen påverkar det. Det är bara att hålla tummarna!

Och för de som tappade andan av all text: Nej, jag har inte suttit och skrivit av allt det här från lagen - allt finns lättillgängligt på nätet.... Läs mer på http://www.naturvårdsverket.se

Tack för svar!

Då borde kanske klättringen klara sig med andra ord. För av artikeln att döma verkade det som länsstyrelsen mest var intresserad (i de flesta fall)av att skydda områdena från bebyggelse. Kanske då till förmån för friluftsliv även om det säkert också finns biotoper värda att bevara.

Med hopp om livet med andra ord
/H

Re: Tack för svar!

Henke; sa:
Då borde kanske klättringen klara sig med andra ord.
:
:
Med hopp om livet med andra ord
/H

Petratetra; sa:
Sammanfattningsvis så finns det givetvis en risk att det blir klätterförbud - men det beror på vad man vill skydda och hur stor risken är att klättringen påverkar det. Det är bara att hålla tummarna!

Varför inte kontakta berörd myndighet ifråga (de bits faktiskt inte) och kolla upp läget? De har förmodligen inte den minsta aaaaning om att det finns folk som vill klättra. Jag gissar att det är betydligt lättare att resonera med dem innan stadgarna skrivits än att i efterhand komma in och försöka ändra på nåt de redan skrivit. Om alla sitter hemma i soffan och håller tummarna hjälper nog inte så mycket.
Kanske kontakta http://www.klatterforbundet.com//contentidx?cat=18
och se vad som kan göras?

Re: Re: Tack för svar!

lillajag; sa:
Varför inte kontakta berörd myndighet ifråga (de bits faktiskt inte) och kolla upp läget? De har förmodligen inte den minsta aaaaning om att det finns folk som vill klättra.

Man kan gärna kontakta länsstyrelsens naturvårdsenhet och fråga. Tel 08-785 4000 för lst i Sthlm. De vet att folk vill klättra och försöker ta hänsyn även till detta intresse så gott det går och när det inte krockar med andra intressen.

Som Petra skrev har alla reservat indivuellt anpassade föreskrifter beroende på vad som ämnas skyddas. Förbud mot klättring kan komma ifråga t.ex. vid berguvens häckningsplatser. Sådana finns dock inte så många. Vissa reservat har bildats enbart för friluftslivets intressen, och då är självklart även klättring tillåtet.

Miljömupp nr 2 i tråden, dvs Staffan

Ta bort ett å min länk och byt ut mot ett a så går det bättre...

Och jag håller mer - det är alltid bra att prata med myndigheten!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg