Regler ang. klass i svenska vatten...

Hej kära medmänniskor...

Tänkte höra med er, eller rättare sagt jag tar för givet att ni alla är med i någon form av utav rotaryklubb.
Om man pysslar med segling eller båtar i det stora hela så är det givetvis näst intill en oskriven lag som säger att det så skall vara, delaktighet är och har alltid varit gemenskapens och glädjens dans.
Jag brukar ibland skoja med de andra killarna och tjejerna på företaget och lite skämtsamt säga: den som sitter på hög pinne, han är något utav en streber, medans han som sitter på hög häst ser silverskeden som en del utav hans persona.

Den utsökta ordgåtan brukar gå hem framför brasan både vid värmdö och andra delar utav skärgården i vårt vackra land under sommarmånaderna.

Jo, anledningen till att jag tog mig tiden att frångå mitt enormt strikta schema för att skriva en liten anekdot här är att jag skulle vilja höra er syn på vem och vilken typ av folk som ni tycker kan passa in på en segelklubb?
Vart drar man gränsen för vad som är gångligt och vad som inte är gångligt i frågan ekonomi och stil/klass?

Jag kan berätta utifrån mina egna erfarenheter, en liten historia ifrån förra sommaren, ibland kobbar och skär...

Jag och ett par vänner från rotaryklubben var ute och skulle ta en tur med hans nya specialbeställda segelbåt.
Allt var prima, ni vet sådär som bara en dag av hundra kan vara, vinden smeker det bakåtkammade håret, solen ligger i 45 graders vinkel och steker ner mot den grekisk-vita finnishen på båten som tuffar på i tre gånger rekommenderat.
Varje gång som man möter en båt så står kvinnorna och ler ute på däck.
De ler åt min upp-pumpade bringa, ler åt min båt, ler åt vetskapen om att de har mött en medlem ur rotaryklubben med stort R, ler, åt mig, ger mig blickar som säger att kärleken finns, om den så ska beblandas med tyngden av bankboken, och hoppet om en bättre dag.

Jag och min käre vän lägger om riktning mot klubbhuset för att ta oss i land för en bit mat.
Väl där så lägger jag ut fendern, och vad ser jag då?
Jo, en modifierad Fingal som svänger in för att lägga till.
Förstår ni min oro?
Jag, Pjär Froidenstjärna fick beblanda mig med en sådan sak på segelklubben?
Ja, jag fick ringa pappa, så han fick ta hand om det.
Det var helt galet, vad tror folk igentligen, att vilket riff-raff som helst bara kan komma och ta för sig nere vid Rotaryklubben?

Har inte folk i det här landet en aning om vad klass är?

Hur ser ni på det?
Ska lågavlönade människor som dessutom saknar tillgången till ett stort arv senare i livet ens få vistas i skärgården?
Personligen tycker jag att vi ska införa någon typ av gräns för vad för typ av människor som vi tar in i segelsällskapen runt om i sverige.

Vad tycker ni?
[Ändrat av Pjär Froidenstjärna 2007-03-15 kl 16:11]

Vattnet är fritt

och det är segelsporten också. Jag vet att många med enkla båtar är duktiga seglare som verkligen njuter av sina seglatser.

Om en seglare inte kan njuta om båten ligger intill en annan båt är det inget problem. Stanna på land.

Thure

Jag godtar din åsikt angående detta thure.
Du har en väldigt vacker syn på hur du vill att det ska se ut, det önskar jag att jag också hade.
Men fungerar din inställning ang. detta i praktiken, det är frågan.
Jag har inget emot att det ligger en segelbåt brevid min båt, utan det var sättet som det gick till på som störde mig.

Håller med om att det finns många övre medelklassmänniskor som kan segla bra.
Men vore det inte bättre om enbart pompösa byggen fick vistas i skärgården.
Eller om man på nått sätt kunde anordna någon typ av bassäng, eller låt oss kalla det för mötesplats för de mindre välbergade.
Då kunde det vara en pompös och rik skärgård som man fick se, medans de mindre båtarna var någon annan stans dit man inte behövde åka.
Där i sin "bassäng" där kan de ha sina engångsgrillar, där kan de skräpa ner, och de kan leva faan med sin billiga sprit och allt vad det heter.

Även jag kan leva faan, men då är det fina drycker som vankas, och jag skräpar ej ner mer än vad jag ger glädje åt naturen.

Det ska vara som ett fint vin att få segla ut i vattnen runt om i sverige, och då kan endast vi som fått den typen av uppfostran få glädjen att ta del av det.
Så tycker jag.

[Ändrat av Pjär Froidenstjärna 2007-03-15 kl 17:20]

Kajak - fattig mans segelbåt

Sedan jag andra gången läst boken ”Med segelkajak i skärgården” av Stig Fredin från 1979 ISBN 91 29 53 977 3, så har jag börjat kalla kajak för ”fattig mans segelbåt” även om kajaken inte har något segel.

Och med en kajak kan man komma till öar som en segelbåt inte kan komma i närheten av.

Per Brune

Hehe, det där var lite småroligt!
Jag saknar visserligen en riktig poäng, en slutkläm, men i övrigt var det underhållande läsning.

Men utsidan är fel forum att trolla på, det är alldeles för många sansade, vettiga människor som läser och skriver här jmf med många andra forum!

Det största mysteriet är vem det är, jag gissar att det är någon som redan är medlem under annat namn, men vem?
Kanske en skridskoåkare? Som inte har några isar att åka på och väntar på att cykelbanorna ska sopas så han kan ta fram inlinesen?

Jag är avis pga. att jag ej har nån båt.
Hade en eka i plast en sommar men den sänkte nått jädrans ligistgäng 1997 bestående av 14åriga tjejer.

Älskar skärgården, vill få sitta där och pimpla öl med kvinnor.

Avslöjad, det var av avund som jag skrev, ville så gärna vara båtmänniska. *snyft*

Ne nu går jag o köper ett par inlines, även om jag ej kan åka dom.

Tat lungt, ville liva upp lite....

/fattig liten smurf

Gör som jag... köp en billig skorv till segelbåt. Du kanske alltid kan reta någon från överklassen.
"Go morron... jag har inget dass på båten men det gör väl inget att jag bajsar över relingen... nänä det gör inget om min båt får lite skit på sig."

haha, ja, tror jag ska klä mig i enbart kalsonger och sen låta ölmagen hänga över relingen.
Ta med ett gäng partyprissar och åka runt med en megafon i skärgården i sommar.
Dricka öl, gapa...

Sitta och grina för att man inte har någon båt ska man inte göra, finns många billiga båtar som är helt ok, det är bara och åka ut nån månad efter sjösättningarna och titta vad som står kvar på land
brukar gå och få för bra priser en övergiven stortriss brukar gå att få runt 5000

Sen är det bara och knö sej in bland sprättarna i sandhamn med falukorven explorern och nätbrynjan:)

Min första segel båt var en Vivacity ( engelsk 20 fotare) för 12000 funkade kanon och drälla runt i skärgården och mälaren med, var ute hela semestern vaje år med den.

clindh

Forumvärd
Vi tackar den glade Pjär för hans korta men kärnfulla tid på Utsidan. Lycka till på något annat forum, i en galax långt långt borta.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg