Reformera fjällen?

Varje gång jag ser nånting av Gunnar Andersson i Utemagasinet undrar jag om han är extra billig eftersom han skriver så ofta, och så illa.

Jag försökte förstå hans senste gästkrönika
och det mest begripliga var väl att han fortfarande anser att vintermarkeringarna är en idiotförklaring av sommarvandrarna. Förvisso är Sverige rätt ensamt om dem (och jag tycker de är stygga att se) men just ledmarkeringar har jag annars sett i överflöd i 8 av de 9 länder jag vandrat i - undantaget är Skottland. Mest eftertryckligt markerat är Norge.

I övrigt verkar det mest vara rubriker utan konkret innehåll under. Vi ska kontakta Norge, och jag vet inte vem om ska göra vad åt vad, utom att korsa gränser. Vi ska erkänna fjällvandring som sport och därmed göra den begriplig och tidsenlig - tror jag han sa. Alla ska dock göra som de vill ...

VI ska också välkomna nybörjarna som inte vill pila iväg med 90-literssäcken (vem bär så stora säckar?) utan bara vill göra dagsutflykter och återvända till bilen. Ska vi bygga fler vägar och parkeringsplatser på fjället?

Han efterlyser också ett effektivt bokningssytem och hänvisar till kontinental erfarenhet. Jag sover inte så ofta i stugor längre men jag tror att det kontinentala systemet fortfarande är att man ringer nästa stuga kvällen innan, om inte personalen rentav hjälper en.

Lustigt nog berörs ingenstans att det klassiska och bekvämaste sättet att vandra i fjällen är med tält. Och när han vill bryta STF:s stugmonopol säger han inget om de fria stugor som finns på många andra håll i Europa. I Skottland är alla stugor fria, i Andorra alla utom en.

Reagerade också över den dåligt skrivna krönikan med svårbegripliga, ej underbyggda och konstiga argument.

Man undrar vad han egentligen vill säga. Han kanske har ett omfattande resonemang som förklarar vad han menar, hur det ska gå till och vad det faktiska resultatat blir men jag är tveksam.

Troligen har han bara spottat ur sig det här för att få en reaktion.

Hans trovärdighet blir ju inte direkt hög när han klankar ner på ledkryssen för sommarvandrare men det kanske är en del av planen för att folk ska reagera.

Jag tycker att det är oseriöst av Utemagasinet att ta med den här krönikan.

Varför skulle chefredaktören lägga sig i vad en krönikör skriver. Det är liksom vitsen med en krönika. Att den är personligt subjektiv.

Ja jag undrade också vad han egentligen ville ha sagt. Provocera reaktioner? Men det är svårt att reagera på något som är så luddigt.

Vad skulle ett "effektivt bokningssystem" tillföra? Fjällstationerna kan man boka online numera. Telefon är annars underskattat. Men åtminstone jag vill inte behöva detaljplanera min fjällvistelse. Vädret och kroppen måste få styra, inte ett bokningsschema.

När det sedan gäller stf:s monopol... Privata stugor utomlands liksom i sverige (ja dom finns!) uppstår väl sällan för att någon får för sig att bygga en anläggning mitt i vildmarken. Antingen är det någon som faktiskt redan bor där som använder vandrare som födkrok, eller så handlar det om lättillgängliga anläggningar i anslutning till lockande mål.

Varför skulle chefredaktören lägga sig i vad en krönikör skriver. Det är liksom vitsen med en krönika. Att den är personligt subjektiv.

Kanske för att chefredaktören slutligen ansvarar för all text i tidningen (utom möjligen på annonsplats)

Självklart kan redaktören kliva in och säga "Nä hördu,den här krönikan platsar faktiskt inte. Gör om, gör rätt annars ber vi någon annan."

Kanske för att chefredaktören slutligen ansvarar för all text i tidningen (utom möjligen på annonsplats)

Självklart kan redaktören kliva in och säga "Nä hördu,den här krönikan platsar faktiskt inte. Gör om, gör rätt annars ber vi någon annan."

Ja, det var ungefär så jag tänkte.

Det finns dock en poäng....

.. i det han skriver, även om man nu inte sväljer allt med hull och hår. Eftersom jag bor och lever s.a.s. på gränsen till fjällen och har en stor del av mina fritidsintressen och även har en del av jobbet i fjällområdet har jag sett en del sorgeliga saker hända, vilket även säkert många andra besökare har gjort.
Jag påstår att en stor del av fjällområdet, och då menar jag de områden som nyttjas av besökare eller kunde nyttjas av besökare, förfaller. Det finns idag ingen som egentligen "tar sitt ansvar" trots att det finns en del fina texter som rent administrativt säger en del om ansvar och uppgifter.
Vi lever ju i Sverige och här händer inte så mycket, i vart fall inte plötsligt.... allt skall utredas, projekt startas, studeiresor görs utomlands och sen händer ingenting. Några byråkrater har i vart fall fått se sig omrking ute i världen....( tex Rovdjursutredningen som bidde ingenting)

Alla vet ju att t.ex STF inte har råd att utveckla sin verksamhet i fjällområdet t.ex med nya stugor (Kungsleden söder Kvikkjokk) eller större renoveringar av de som redan finns. Man har knappt råd till nödvändigt underhåll.

De statliga Ledsystemen är bristfälligt underhållna pga brist på slantar osv... Spångar och spänger är dåliga och trasiga, i vissa fall rent farliga. de kartläggs och budgteteras men sen händer ingenting.

Nu har vi det storslagna Laponia som skulle utveckla besöksnäringen i fjällområdet bla, hela världen skulle ju få upp ögonen för detta område men vad har hänt ?
Man har i princip bråkat om vem som skall göra vad och få bestämma i drygt 10 år nu. Ute i verkligenheten syns ingenting. Kanske någon handtextad skylt vid någon vägkant osv....

Jag tror att en del friska ideer och tankar behövs, tex från näringslivet genom sponsring.
Personligen skiter jag fullständigt i vem som betalat spången jag går på eller stugan jag sover i men jag blir upprörd när jag ser att allt förfaller runt omkring och man samtidigt vill marknadsföra fjällområdet som någonting fint och märkvärdigt att besöka.

Allt är helt enkelt väldigt töntigt men det kanske är så svenskarna vill ha det, bara inte jag som fattat det ännu...

Det är väl bara det att medan Jokkmokk säger något om nånting så har den här journalisten fastnat på slagordsnivån. Det mesta av vad konkretion och resonemang heter saknas helt, vilket redaktionen för Utemagasinet borde veta vid det här laget.

T ex "Kontakta Norge". Vad exakt betyder det? Vad är det som saknas idag och vem är det som ska göra vad? "Dags att betrakta fjällkedjan som en helhet" - det ironiska är ju att den tillrättalagda och kommersialiserade turism som Andersson vurmar för
(egentligen ogillar han egen utsago fjällvandring överhuvudtaget)
är koncentrerad till SYdnorge (dvs. Norge söder om Trondheim) där inga av de viktiga fjällområdena - Jotunheimen, Skarvheimen, Breheimen, Dovre, Trollheimen, Tafjord - gränsar till Sverige. I norr, där de norska och svenska fjällen är i geografisk kontakt med varandra, driver t ex DNT och dess medlemsföreningar endast ubetjente hytter. Den uppreklamerade "Nordlandsruta" är som helhet tämligen fiktiv, eftersom provianteringsmöjligheterna är närmast obefintliga utmed leden.

Vad som finns att lära av det för den svenska fjällturismen är oklart.

Vad STF:s verksamhet anbelangar så har jag vid mina kontakter med denna förundrats över hur dyrt det är och hur mycket personal som arbetar på en enda stuga/fjällstation, t ex Blåhammaren. En fransk alpstuga med motsvarande kapacitet sköts ofa av kanske 2-3 personer, ibland kanske EN.

Nå, STF:s verksamhet har jag grundligt undvikit sedan 1997. Jag fick avsmak på en tur i Jämtland, där jag tidigt en morgon
gick från Helags till Vålåstugan, en sträcka som till kanske hälften är småtråkig. När jag kom fram möttes jag av en stugvärd som hånade mig för min stressade framfart i fjällen och uppförde en pantomim som skulle visa hur löjligt jag bar mig åt. Sådant möter jag aldrig i ex.vis Frankrike.

Sen har vi det här med "välkomna nybörjarna". Det gör man väl genom att avdramtisera vandrandet och dess fysiska möda, men Andersson odlar istället myten om "90-literssäcken" som "strukturen kräver"
(att nybörjare bara skulle vara intresserade av dagsutflykter betraktar jag som skitsnack).
Trogna besökare på Utsidan vet att nybörjare ofta överskattar behovet av packning och säck -
ska jag välja 80 eller 90 liter på min kommande 10-dagarsvandring?

Vill Utemagasinet hjälpa till att avmystifiera vandrandet och välkomna nybörjare borde de förstås ngn gång anlita skribenter som har idéer om lättpackning och matchande erfarenhet. De har så smått börjat vakna lite. Det är inte så längesen som de recenserade ryggsäckar utifrån antagandet att en veckopackning måste väga 20 kg, och ingen av de anmälda säckarna vägde mindre än 2 kg. Eller vägrade recensera låga vandringsskor eftersom de redan visste att dessa är odugliga.

Ja i Sverige har vi ju ganska häftig arbetsmarknadslagstiftning det är ju som alla vet STF:s fel, eller hur? Och du blev hånad för att du stressade, samtidigt så hånar du de med 90-litersryggor i samma tråd.

Och så finns det ett område där sverige och norge har betjänta hyttor på varsin sida gränsen, jämtland. Vet inte hur det är på norska sidan av härjedalen och dalarna dock.

Att i alla lägen racka ner på STF är ju något av utsidans nationalsport, men jag tycker de gör ett bra jobb i fjällvärlden. JA vi svenskar har idag andra krav på stugor än andra nationaliteter, och till viss del är det STF som i samklang med kunderna tagit fram den kultur vi har i sverige idag. Men att för detta alltid racka ner på dem. De driver ett flertal stationer med bra och kunnig personal, de bedriver ett stort antal stugplatser med massor av stugvärdar som jobbar häcken av sig för skitpengar. Att en och annan inte är guld värd är ofrånkomligt, men det gäller alla områden (tex vandrare, tunnelbaneförare eller utsidanbesökare).

Christian

Jag har hört att STF vill göra sig av med Kvikkjokks fjällstation då den går med brakförlust.Det finns grupper i STF som vill att föreningen skall vara mer vinstdrivande. Medan andra vill att det just skall gå plus minus 0. Det senare är väl mest aktuellt nu....då ekonomin är på kryckor.

Jag skulle vilja se att STF satsar på den blinda fläcken av Kungsleden. Så att mer stugor kommer upp där. På det viset har Sverige en jätteattraktion att bjuda vandraren. 20 dagars vandring med lätt packning och bra boende.

Jag skulle vilja se att STF satsar på den blinda fläcken av Kungsleden. Så att mer stugor kommer upp där. På det viset har Sverige en jätteattraktion att bjuda vandraren. 20 dagars vandring med lätt packning och bra boende.

Men är inte det en en del svenska fjällens fördel, det finns en diversifiering. Om du vill ha fullservice, korta dagsetapper och häftiga vyer. Gå Kungsleden från Abisko till Keb, vill du vara lite mer själv, satsa på blinda fläcken. Vill du bo i stuga, men inte ha samma hets som längst i norr satsa på Ammarnäs till Hemavan.

Du kan få allt (nåja nästan) utefter Kungsleden.

Även i senaste årsboken från fjällklubben är det en skribent (norsk) som skriver om hur det borde vara. återigen samma krav på likriktning tycker jag (denna gång i krav på att man INTE ska bygga ut). Vår fjällvärd är väl stor nog för att klara av allt från hotell till ödemark?

Kan vi sedan bara leda Kungsleden ner till Österfärnebo skulle den som verkligen älskar mygg få sit med:cool: http://www.kemi.se/templates/News____4794.aspx

Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg