Varit ute mest för att jag skaffat nytt litet Akto-tält,samt naturligtvis för att det är kul.
Omväxlande torrt varmt väder och åska och regn/hagel.
Reflexion 1:hur väl överensstämmer Grundstens ledbeskrivningar med hur det verkligen är??.
Ex:gick norrut längs parkgräsen vid stigen mot Skierfe för att gå i passet upp sydsidan Suorkisnjurtte.Enl boken lär man vid denna passage se Tjakkeli.
Icke så,man ser inget av dalen.
Roligast där bakom var små pyttesjöar där det simmade pyttesmå rödingar.
Renar som vaktade sin lilla snöfläck med en blick som "kom inte hit,den räcker bara till mej".
Var fram till en jokk som går ner från Niether och gick sen mer på sydsidan Gierdo...
Där ser man väl lite mer av dalen.
Utmärkt tälta i dalen väster om Skierfe,god vattentillgång trots den extrema torkan.Sen bara gå upp på Skierfe på morgonen.
Trodde jag skulle hinna gå mycket längre än jag gjorde.Se uppåt mot Rapaselet.
R.2:Varför använda offerstenar som vägg till toa???
Dessa stora stenar som erbjuder vindskydd,är fina att tälta invid + har kulturell/religiös tradition har blivit toalett-platser trots att det finns mängder av stenskravel i närheten att uträtta sina behov på.
R.3:ingen som har någon ekonomisk vinning av att rusta upp cykelstigen så man kan cykla den bättre,samt bättra på spångarna stigen till Aktse.
Stigen buskar igen över spångarna som är helt förfallna o trasiga.
Cykla i regn och hagel fick mej att känna mej som en endurodeltagare.Blä.!!
Sen är vägen från Sito mot Seite bara stenkross.Stackars min bil och cykel!
Annars trevligt att sitta på Skierfe och dingla med benen över kanten samtidigt som man dricker kaffe.Alltid lika magnifik utsikt.
Härligt månsken.
Trivs bra i det alldeles lagom stora röda Aktotältet.
Omväxlande torrt varmt väder och åska och regn/hagel.
Reflexion 1:hur väl överensstämmer Grundstens ledbeskrivningar med hur det verkligen är??.
Ex:gick norrut längs parkgräsen vid stigen mot Skierfe för att gå i passet upp sydsidan Suorkisnjurtte.Enl boken lär man vid denna passage se Tjakkeli.
Icke så,man ser inget av dalen.
Roligast där bakom var små pyttesjöar där det simmade pyttesmå rödingar.
Renar som vaktade sin lilla snöfläck med en blick som "kom inte hit,den räcker bara till mej".
Var fram till en jokk som går ner från Niether och gick sen mer på sydsidan Gierdo...
Där ser man väl lite mer av dalen.
Utmärkt tälta i dalen väster om Skierfe,god vattentillgång trots den extrema torkan.Sen bara gå upp på Skierfe på morgonen.
Trodde jag skulle hinna gå mycket längre än jag gjorde.Se uppåt mot Rapaselet.
R.2:Varför använda offerstenar som vägg till toa???
Dessa stora stenar som erbjuder vindskydd,är fina att tälta invid + har kulturell/religiös tradition har blivit toalett-platser trots att det finns mängder av stenskravel i närheten att uträtta sina behov på.
R.3:ingen som har någon ekonomisk vinning av att rusta upp cykelstigen så man kan cykla den bättre,samt bättra på spångarna stigen till Aktse.
Stigen buskar igen över spångarna som är helt förfallna o trasiga.
Cykla i regn och hagel fick mej att känna mej som en endurodeltagare.Blä.!!
Sen är vägen från Sito mot Seite bara stenkross.Stackars min bil och cykel!
Annars trevligt att sitta på Skierfe och dingla med benen över kanten samtidigt som man dricker kaffe.Alltid lika magnifik utsikt.
Härligt månsken.
Trivs bra i det alldeles lagom stora röda Aktotältet.