Reflex för överlevnad under vatten

Hörde talas om ett fall där några pojkar i Österrike nyligen räddats efter att ha fallit ner i vattnet från isen. De hade tunga jackor som drog ner dom. Men trots att de var under vatten över en timme lyckades man rädda deras liv!
Otroligt facinerande. Läste på
http://www.seagrant.umn.edu/tourism/hypothermia.html
att det finns en reflex som stänger ner vissa kroppsliga funktioner så att man skall klara sådant här. Man undrar om detta är vanligt eller om detta är mirakulösa fall.

Utan nåt anspråk på att vara medicinskt korrekt:
Nedkylningen leder nedsatta kroppsfunktioner, ämnesomsättning mm går långsammare. Når man ett sånt stadium behövs avsevärt mindre mängd syre. Tack vare det har de överlevt. De skulle ju kunna ha dött antingen av kylan eller syrebristen! Det kan nog anses som extrem tur att klarade sig så pass bra.

/Håkan

[Ändrat av Håkan K 2004-03-29 kl 15:50]

Hur gamla var pojkarna?

Hej Krister.

Det finns en del fall där barn klarat en timma under vattnet. Små barn har dels ett nervsystem som klarar syrebrist bättre än vuxna. Dessutom så har de en liten kroppsvolym och relativt en stor kroppsyta som gör att de kyls ned snabbt. Ju lägre kroppstemperatur ju mindre metabolism och ju långsammare sker syrebristskadorna i hjärnan.
Sedan så finns det en reflex som kallas dykreflexen hos sälar som minskar hjärtfrekvensen vid dykning. Denna reflex har sannolikt mindre betydelse hos människor men det sker en poolning av cirkulationen till hjärta och hjärna.

En svensk läkare klarade för några år sedan sig med livet från en liknande situation när hon åkte skidor i nordnorge. Hon hamnade i en fors där det kalla vattnet snabbt kylde av henne. Jag vill minnas att hon hade en central kroppstemperatur av ca 13 grader när hon räddades.
Förmodligen kan du hitta en hel del detaljer om detta fall i bland annat tidigare trådar här på utsidan.

Det finns ett bra kapitel om hypotermi och kallvattenolyckor i en amerikansk bok som heter Wilderness Medicine redigerad av Paul S. Auerbach. Jag har en äldre upplaga av den boken hemma.

Har du någon länk till uppgifter från Österrike?

Thure

7 och 9 år

http://oe1.orf.at/inforadio/28908.html?filter=1 kan man läsa (hade fel om 1 timme, det var "bara" 20 minuter):
"Ice Boy" Andreas released from hospital
More than a month after falling through ice into the Danube river, Andreas - a 7 year old Vienna boy, will return home on Thursday. It's estimated Andreas and his brother Christopher spent 20 minutes under water before being rescued by divers. They were held in a coma for several weeks at Vienna's general hospital before being revived. Andreas is reported to have made almost a complete recovery but doctors say his 9 year old brother is still recovering and it is unclear whether he has suffered permanent damage.

Hej,
jag hittade några intressanta uppgifter på nätet om det där med metabolismen och den centrala kroppstemperaturen.

Som känd dör hjärnan efter 3 min utan syre, om man har 37 grader kroppstemperatur.
Vid 20 grader central kroppstemperatur överlever man upp till 20 min utan syre.
Och vid 15 grader central kroppstemperatur t.o.m. upp till 60 min.

En orörlig kropp i vattnet kylas 20 gånger snabbare än i luften. När man mycket intensivt rör på sig, typ dödsångest,då kylas man t.o.m. 40 gånger snabbare än i luften. Vilket är bra, med tanke på metabolismen, för det är viktigt att nedkylningen sker mycket snabbt och under högt syreintag. Vilket händer under det som man tror är ens dödskamp.

/Georg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg