Reed Chill Cheater?

Tja!

Är det någon som köpt torrdräkt eller någon annan vattentät "andas" produkt från Chill Cheater? Är lite skeptisk till hur bra dom ventilerar. Dom har mkt fördelaktiga priser och verkar vara ett bra alternativ! Är även sugen på deras jacka och byxor.

Jag vet att dom säljs av Escape kajakcenter här i GBG. Enl dom ska dom fungera bra, men vill ha en opartisk redogörelse!

Alla tips mottages tacksamt!

http://www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=795&p=1&pid=1511

http://www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=8&p=1&pid=1639

http://www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=7&p=1&pid=958

Fredrik

Såg nu i efterhand att det fanns en del på forumet om Chill cheater. Dock ingen bra resension, vad jag kunde hitta.

Det jag främst skulle vilja veta är om det överhuvud taget fungerar med torrbyxa och jacka. (Reeds prylar då) eller om man ska gå på en torrdräkt direkt? Gillar dock konceptet med att bara kunna ha jackan.

Har skrivit rescension på deras kläder, se bland rescensionerna.

Det ventilerar "över förväntan" tycker jag. Inga membrankläder ventilerar ju så att man är torr, men det här materialet är väl jämförbart med en hel del membrankläder tycker jag. Om man paddlar så att man blir ordentligt varm så är man fuktig, men inte blöt. Jag brukar ibland paddla i en Tenson MPC-jacka som är relativt tät i hals och ärmmuddar. Den kanske är något torrare, men å andra sidan så ventilerar den ju lite via kragen...

Med membrankläder tycker jag att det främst krävs rätt coh tillräckligt med kläder innanför membranet för att man inte ska uppleva att man blir fuktig. Det är i och för sig ett problem ifall man paddlar lite fortare, för då behöver man ju så lite kläder även när det är vnter...

Tack för svaret Anders!

Ska åka till Escape och snacka med dom. Får se om det blir en heldräkt eller jacka + byxor.

Fredrik

Maua; sa:
Tack för svaret Anders!

Ska åka till Escape och snacka med dom. Får se om det blir en heldräkt eller jacka + byxor.

Fredrik
Hej,
Jag har för mig att en av jackmodellerna kräver hjälp med av och påklädning. Alltså; dragkedjan som går över axelpartiet verkar vara knepig att öppna o stänga på egen hand.
Om det är så, så kan det ju påverka intresset för jackan i fråga. En punkt att tänka på kanske?
Nä, jag har inte provat själv, men jag har hjälpt någon att stänga eller öppna och minns det som att det inte bara var av sociala skäl jag fick hjälpa till.
Patric
PS.Om det är torrt som i torrdräkt kan ju heldräkt vara ett alternativ, men om man ändå blir lite småfuktig ifrån ärm o halsöppningar etc så är det väl flexiblare med jacka och byxa.

Nu är jag inte säker på om jag hänger med på vilken jacka dui pratar om. Chillcheaterjackan som jag har är inget man behöver hjälp med. Den har ingen dragkedja.

Det är dock inte direkt smidigt att ta av sig jackan med tanke på att halsen är så tight.

Jag har inte huva. Jag kör med mössa om det verkligen behövs, jag paddlar oftast så pass fort så att jag håller mig varm rent allmänt, men huvan kanske är bra i dåligt väder och när man paddlar riktigt länge och lite långsamt. Muddaren funkar bra, men jag vet inget om latexmuddar...

"Muddaren" ??? Ska vara "muddarna" förstås!

När det gäller huvudet har jag den fantomenhuva som finns från Reed. Den är lätt att ha på sig, neddragen så att den bara blir som en krage, eller uppe på huvudet som den är tänkt när man har kylig motvind eller tycker att det är befogat att ha extra säkerhet mot plurrning i iskallt vatten. Min tanke är att den köldchock som man drabbas av vid plurrning på vintern, med hela huvudet under vattnet, ska lindras rejält av denna relativt tätat huva. Det är denna chock som verkar farligast eftersom den tydligen leder till en andningsreflex som är ogynnsam under vattnet.

Alltså är det särskilt bra med huvan om man väljer att paddla ensam eller långt ifrån sitt sällskap på vintern. När man är nära varann är den lite i vägen, eftersom man hör dåligt med huvan påsatt. I det läget kan man ju hoppas på att få hjälp av kompisen dessutom ifall man börjar bada och krångla och andas vatten...

Ja, en huva av något slag är nog bra att ha! Ett säkert kort för mig har tidigare varit migrän när jag kylt ner huvudet ordentligt. Har inte kvar det hel***et utan har vuxit ifrån det, men det är dumt att chansa. Inget jag vill ha i en kajak mitt på havet. Tänkte snarast att det kunde vara skönt att ha en luva vid blåst eller regn. Det händer ju att man blir överaskad av busväder! Annars verkar dom mer eller mindre identiska, eller?

En fråga till: Hur bra fungerar den dubbla midjan? Håller det tätt mot "kjolen" eller läcker det in där om man ligger uppochner?

Tack för svaren f.ö!

Fredrik

Tror att den dubbla midjan håller tätt mot torrbyxorna, men jag har ju inte de byxorna och mot de byxor jag har håller det bara halvtätt.

Mot kapellet håller det nog tätt om man klarar att rolla. Fast det vet jag inte...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg