Redogörelse: Tvätt och impregnering av Gore-Tex plagg

Har just blivit klar med en rejäl uppfräschning av min Cassin Ridge jacka från Tierra. Jackan hade ett par år på nacken när jag köpte den och yttertyget hade förlorat sin vattenavstötande förmåga. Eftersom denna är mycket viktig när det gäller membrankläder bestämde jag mig för att göra något åt saken. Det är även viktigt att hålla plagget rent eftersom andningsförmågan blir sämre om yttertyg och membran är skitigt.

Så här gick jag tillväga:

Tvätt:
Tvätta plagget för hand i ett skonsamt tvättmedel (jag använde Y3). Vattentemperatur 40 grader. Skölj plagget noggrannt både utvändigt och invändigt så att inga rester från tvättmedlet finns kvar.

Impregnering:
Impregnera plagget med impregneringmedel (jag använde Nikwax TX direct spray). Var noggrann så att du inte missar något ställe - huva och axelpartier är speciellt viktiga. OBS! Spraya ej insidan.

Torkning:
Jag valde att köra plagget 15 minuter i torktumlare för att sedan ta ut det och torka bort överflödigt impregneringsmedel. Häng sedan upp plagget för lufttorkning. Det är viktigt att du stänger dragkedjor och knappar samt försluter alla kardborrar.

Så känner du att ditt plagg börjar bli skitigt och tappat sin vattenavstötande förmåga så tveka inte att prova själv. Utgå alltid från tvättråden på dina plagg och undvik torktumling om så anges.

Lycka till!


[Ändrat av nummeråtta 2006-01-03 kl 15:42]
 
så här svarade Taiga när jag frågade dom om detta:

Du kan tvätta dina plagg i tvättmaskinen som vanligt. Gradtal står i plagget. Använd vanligt tvättmedel t ex via eller ariel. ANVÄND EJ SKÖLJMEDEL!!! När jackan är färdig, kan du låta det mesta vattnet rinna av och sedan kan du torktumla den en stund ca 5-10 minuter om du inte kan ställa in antalet grader som den skall torka på. Kan du ställa in graderna på torktumlaren så ställer du den på max 48 grader och då kan du torka jackan torr.

Man behöver inte impregnera jackan efter varje tvätt utan man märker när yttertyget börjar dra åt sig vatten. Då bör man impregnera den. Tvätta då jackan så att den är ren. Häll sedan impregneringsmedlet i vanliga tvättmedelsfacket och kör programmet igen. Torktumla den sedan likt ovan.
 
Det där med att tvättimpregnera kläderna har väl diskuterats här tidigare vill jag minnas.
Det som sades då var att man inte ska få impregnering på insidan för att det bildar ett skikt på goretexmembranet som då inte fungerar som det är tänkt. Om man går tillväga på det sättet gäller det att snörpa ihop alla öppningar som ärmar, halsöppning osv. Vilket låter bökigt tycker jag.
 
-PaTRiC-; sa:
.../ Häll sedan impregneringsmedlet i vanliga tvättmedelsfacket och kör programmet igen. Torktumla den sedan likt ovan.
Ja, om man vill impregnera både in och utsidan av jackan. Sprayflaskan gör att allt hamnar där man vill att det skall vara, meet på dom breda skuldrorna :)
 
jag bara redogjorde för vad tillverkaren angav.. tydligen så ser dom inte det som ett problem. men som sagt, det låter ju lustigt..
 
Jag tror att sprayflaska är nödvändigt på plagg som Cassin Ridge där Gore-Texen sitter oskyddad närmast kroppen.

Anledningen till att jag delar med mig av detta är att jag inte funnit något vid tidigare sökningar, men jag har säkert missat något. =)
 
Jag skrubbade min ljusblå Marmot Precip grundligt med Nikwax-tvättmedel och en diskborste. Sedan in i maskin med samma tvättmedel. Helt ren blev den inte, men klart bättre än tidigare. Impregneringen (i en hink) funkar väl sådär, inte som den ursprungliga när jackan var ny.

Enligt en expedit på Playground kan man använda kemiskt ren bensin för att ta bort fläckar på goretexjackor. Bensinen används tydligen på fabriken för att rengöra membranet. Däremot är jag lite osäker på hur sömtejpen reagerar på lösningsmedel. Jag har inte vågat prova på Precip - mejlade Marmot, men har inte fått något svar.
 
Rungá; sa:
-PaTRiC-; sa:
.../ Häll sedan impregneringsmedlet i vanliga tvättmedelsfacket och kör programmet igen. Torktumla den sedan likt ovan.
Ja, om man vill impregnera både in och utsidan av jackan. Sprayflaskan gör att allt hamnar där man vill att det skall vara, meet på dom breda skuldrorna :)
Med en GT-jacka spelar det väl ingen roll om jackan impregneras även inifrån? Hålen i GT-membranet täpps ju till lika lite från insidan som från utsidan, om rätt impregneringsmedel används?

Jag har en TNF Cloud Peak jacka, 5 år gammal, tvålagers, meshfoder på insidan och taslantyg på utsidan. Har behandlat den ungefär som Taigarådet ovan. Tvättat den i tvättmaskin med vanligt tvättmedel men lite mindre sådant än till icke GT-kläder. Därefter direkt hällt i impregnering i tvättmedelsfacket och kört jackan i 40 grader. Sedan in i torktumlaren, 40 grader. Omimpregnerar jackan efter varje tvätt. Tycker att det fungerar ganska bra jämfört med andra impregneringar för kläder.

Har testat att spraya också, men tycker det är bättre att tvätta in impregneringsmedlet än att spraya. Spray lägger sig mer ytligt och nöts snabbare bort. Kanske kan vara bra att förstärka impregneringen på extra utsatta ställen med spray, men som grund vill i alla fall jag tvätta in medlet.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
.../Kanske kan vara bra att förstärka impregneringen på extra utsatta ställen med spray, men som grund vill i alla fall jag tvätta in medlet.
Spray eller tvätta är frågan? Eftersom det finns produkter för både spray och tvätt så är det bara att välja. NIKEWAX har givetivs även ett tvättmedel NIKEWAX Tech Wash och rekomenderar
TX.Direct Wash-In för GTX kläder.
 
Får man gå lite OT och fråga vad ni övriga använder för att impregnera era bomullskläder? Själv har jag använt Nikwax Cottonproof, men det ger ju inte så mycket att jämföra med...
 
Strykarräven; sa:
Får man gå lite OT och fråga vad ni övriga använder för att impregnera era bomullskläder? Själv har jag använt Nikwax Cottonproof, men det ger ju inte så mycket att jämföra med...
Jag brukar också använda Nikwax Cotton proof, till främst fyra plagg; G-1000 skjorta och jacka, M/59-byxor och ett par byxor från Taiga. Samtliga är ju bomull/poly-blandningar. Det är väl inte kanon men jag tycker det fungerar hyfsat för Taiga-byxorna och G-1000 kläderna, sämre för M/59-brallorna.

Brukar förstärka impregnering på knän och längst ner vid bensluten på M/59 med Fjällrävens vax. Blir lite bättre. Har inte funnit något jag känner mig helt nöjd med dock.

Gjorde misstaget att testa och impregnera ett par M/59-byxor med Acapella, samma impregneringsmedel som jag använder till kåtan och som då fungerar väldigt bra. Det blev helskumt. Kändes blött, blaskigt, oljigt även fast det var torrt. Blev iskallt äckligt på vintern. De byxorna sabbades.

Raskesven
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg