Det finns ju det klassiska Bannock-brödet. Jag har en receptsamling hemma (den är från webben men jag hittar den inte nu) på en mix som man tar med sig och genom att variera mängden vatten och tillsatserna så kan man göra bannocks, sockerkaka, pannkakor, muffins, hårda kakor och lite mer.
Vi har kört de recepten med våra scouter, varje patrull fick samma grundmix men olika tillbehör och instruktioner (och sen fick de bygga olika typer av ugnar också).
Ah, kom på att jag hade ju "översatt" den till svenska enheter så jag hade recepten i Word:
Grundrecept på mix
14 dl Mjöl
2 msk Torrmjölk
1 msk Salt
3 msk Bakpulver
4 msk Socker
3,5 dl Matfett/olja
Blanda torra ingredienserna och blanda sen ner matfettet med mixer så blandningen blir gryning och fin.
Pannkaka
15 dl Mix
5 dl Vatten
2 msk Torrmjölk
1 Ägg (eller äggpulver)
Stek i stekpanna.
Småkakor
5 dl Mix
1,25 dl Vatten
Knåda i påse, kläm ut klickar, grädda i nån form av ugn.
Mjuk kaka
Som småkakor, men tillsätt två ägg (eller äggpulver), toppa med smör och farinsocker eller nötter och torkad frukt. Bakas i nån form av ugn.
Bannocks
Som småkakor, men baka ut till bröd i pannan istället för att baka i ugn.
Muffins
2 dl Mjölk
5 dl Mix
2 tsk Vaniljsocker
1 dl Socker
Blanda gärna i nån frukt eller bär (blåbär från skogen är fint). Mjölken kan göras på torrmjölk.
I originalet fanns det några fler varianter, men de krävde nån form av färskvaror så de översatte jag inte till våra scouter.