Recension Powerslide Cross Trainer

Äntligen fick jag testat mina nya investerade Powerslide cross trainer.
Har nu i snart tre veckor kört lite på grusvägar, ”lapptäcke-asfalt” och nylagd asfalt.
Jag valde den lite dyrare modellen ”cross trainer”, och efter vad jag har hört, så var det en bra investering med tanke på att ”Nordic trainer-modellen” med andra skor inte svarade till förväntningarna för många. Enda skillnaden på Cross trainer och Nordic trainer är nämligen bara skorna. Fick lite skavsår på fotknölarna till en början, men efter lite åkning blev det bra.
Måste säga att lösningen med stramningen på skon är genial och ger ett stabilt och bekvämt intryck. Vad ska man kalla det, en ”mini-spännband-lösning” gör att man med ett enkelt handgrepp lossar och stramar. Mina fötter drar storlek 42-43 och min beställning på str. 43 blev alldeles perfekt.
En annan bra grej ”as well” är att man endast behöver én stk. insexnyckel för alla justeringar på sko/skena, dvs, ”ladda” med två, en för att skruva och en för att hålla emot.
Och glöm inte att ha med nycklarna när du åker, i fall alla vibrationer gör att någon skruv kan lossna, som det gjorde med mig. Ingen överhängande fara, men jag märkte ett ”rasslande” ljud som jag kollade upp. Notera att det var på slutet av min första tur på två mil på dårlig asfalt med mycket vibrationer. Har inte justerad något senare, och efter min tur från Arvika på 3 mil i söndags satt alla skruv fortfarande fast.
Hjulen kan max fyllas med 8,5 bar. Jag valde att fylla på 6, och testade med det.
Rustad med 155 cm långa stavar, hjälm och min karrimor midjeväska med vatten var jag klar för min första tur.
Jag har endast använd SWENOR rullskidor + inlines förut, så jag jag var väldigt nyfiken på hur det här skulle bli.
Första turen gick på lapptäcke-asfalt och jag måste säga direkt att det här var en enorm skillnad !
Jag kom omedelbart in i en fin rytm, och kände direkt att DET HÄR BLIR BRA !
Kanske kunde jag ha sänkt trycket till 5 bar, med tanke på att väg-lapptäcket på sina platser var väldigt grov, men det var inget som störde mig nämnvärd.
Rullar mycket bättre än mina SWENOR, men något sämre än SALOMON SL295 inlines.
(notera; jämförelse gjord på nylagd asfalt.)
Men ingen tvekan om att mina Cross Trainer blir att föredra här ikring med växlande asfaltkvalité.
Jag växlade mellan skating och vanlig dubbelstakning, och det känns riktigt skönt att man inte behöver använda massa onödiga krafter på att styra ”skidorna” dit man vill.
Absolut kontroll vill jag kalla det, underbart !
Helt ok att gå på grusvägar med, faktisk, men rytmen som man har på asfalt är svårt att få med sig. (Beroende på vägens kvalité självklart)
På nylagd asfalt däremot så är det helt underbart och man kan bara njuta till fullo.
Nå låter det här väldigt positivt, något det också är, men jag har faktisk något att anmärka på.
Bromsen som följde med och som också blev monterad direkt, är jag inte nöjd med.
En bygel som man monterar fram formar sig efter hjulet, och skall tryckas ner med staven, har jag hittills inte blivit klok på. For mig är det inte en broms, men en STOPP !
Man måste hå en oerhörd ”fingertoppskänsla” om man skall trycka så försiktig att den bromsar. Hittills har jag endast varit med om bråstopp.
Får antigen släpa ena ”skidan” eller bromsa in som man gör med skridskor.
Kanske en får montera något extra inuti bygeln så att den inte tar så hårt.
Summerad så är jag verkligen mycket nöjd med min investering, och efter att ha gått ca. 8 mil så långt så ser jag fram emot många fler turer i höst (och vinter).

Kommer jag på något mera, så kompletterar jag den här artikeln.

Mycket nöje !
Tore Gran
 
Fortsätt gärna!!

Det är skit bra om du fortsätter att skriva om ditt äventyr med Powerslide cross trainer, jag funderar själv på att inhandla ett par nästa år, men är osäker på om det slår ett par inlines.

Kör mycket på asfalt och ibland blir man så otroligt less på dessa vibrationer som gör det så tråkigt. Vill därför veta om Powerslide är så bra som den framställs.

Tänk om det fanns någon i Jämtland som hade så jag fick pröva.


//Lasse
 
Jag är också mycket nyfiken på Powerslide! Men som jag förstod det så är det rätt stor skillnad på Nordic Trainer och Cross Trainer, då Nordic är fast i hälen, och Cross Trainer liknar en långfärdsskridsko och släpper i hälen (hjullagren går också bara åt ett håll). Vad blir den stora skillnaden i åkningen?
 
Första turen

En mil, inte så långt men varierande underlag, från fin asfalt till grusväg, och första intrycket är; inte samma njutning som med inlinesen på fin asfalt, det går helt klart tyngre, men det kan man ju se som en fördel ur träningssynpunkt:);, 5 bar i däcken, känns som jag skulle vilja ha dem ännu hårdare, tänkt tanken att blåsa i sån här snabblagning på sprayburk och pumpa de så hårda det bara går, då slipper man ju oroa sig för att få punktering oxå när man är mil hemifrån. Den vänstra skenan verkar vara lite skev, går inte att åka riktigt rakt, den drar iväg ut så det går inte att hålla ett långt skär, går inte heller att vila i utförsbackarna eftersom jag hela tiden måste korrigera riktningen, dåligt men är nog enkelt fixat. Det positiva är att alla vibrationer är borta och att det gick väldigt bra att åka grusväg, men det beror ju helt på hur mycket lösgrus det ligger på vägen. Skriver mer när jag åkt några mil till.
Magnus
 
Nöjd, men nu säljer jag dom pga ändrat intresse

Hejsan!

Dom två senaste åren har jag knappt använt mina Powerlid Nordic Trainer 06 pga att jag har gått över till MTB.

Har satt in en annons på blocket idag, så är någon intresserad, kolla på den, Powerslide Nordic Trainer, Värmland

Hälsningar från en Vasalöpare, mumera en föredetting. :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OddvarBrå Nordic Trainer Powerslide någon som har ? Inlines 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg