raukar

jag såg några bilder på några raukar på gotland häromdan och kom omedelbart att tänka på klättring.
De ser ju ut som att det skulle gå att klättra dom.

varför är det ingen som gjort det tidigare är dom för lösa eller ?

Jag var vid byrumsraukar på Öland kom då åckså tänka på klättring men eftersom det är naturreservat på de flesta stellen där det finns raukar så tror jag att klättring på de är förbjudet. Men det är nog inte förbjudet att klättra upp lite försiktigt på de och ha en picknik på toppen och se solnedgången är nog inte förbjudet men att se dessa i verkligheten är verkligen häftigt att gå bland flera tusen år gamla stenblock som har formats av vatten.

halvförbjudet - och j-a löst

raukarna (på gotland) ligger i princip alltid inom naturskyddsområden, o ingensom helst åverkan på raukarna får förekomma. det är fö lätt hänt - det är nämligen även i kalkstenssammanhang ruskigt löst. man kan ofta plocka bort stenblock med bara fingrarna. har bouldrat en del själv vid digerhuvud på fårö, men man får hela tiden vara beredd på handlösa fall bakåt - o som regel är det stenblock, hällar ol på marken. aj aj!

ola

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg