Råsto

Jag har nyligen läst Svante Lyséns bok "Under frihetens himmel". Han berättar att han under 70-talet tillbringade mycket tid i Råstoområdet i allra nordligaste Sverige. Både sommar- och vinterturer. Av de kartor jag studerat verkar trakterna vara glesbefolkade, men där ligger ändå inga nationalparker/naturreservat. Är det någon här som har erfarenhet dessa områden?

Ja en del. Har varit i trakterna när jag gjorde värnplikten i Kiruna och har paddlat genom området. Klassiska trakter för sportfiskare. Gunnar Westrin har skrivit mycket om det och myntat begreppet Sandåslandet. Lågfjällsområde med fantastiskt vackra vattendrag som de rätt stora Råsto- och Tavvaätno (Lainioälvens källflöden), våtmarksområdet Tavvavuoma m.m. Väl värt ett besök. Här ett Westrin-klipp med bilder från området.

http://www.youtube.com/watch?v=vSP9zfBqcCI

Ja en del. Har varit i trakterna när jag gjorde värnplikten i Kiruna och har paddlat genom området. Klassiska trakter för sportfiskare. Gunnar Westrin har skrivit mycket om det och myntat begreppet Sandåslandet. Lågfjällsområde med fantastiskt vackra vattendrag som de rätt stora Råsto- och Tavvaätno (Lainioälvens källflöden), våtmarksområdet Tavvavuoma m.m. Väl värt ett besök. Här ett Westrin-klipp med bilder från området.

http://www.youtube.com/watch?v=vSP9zfBqcCI

Är detta välbesökta områden eller tvärtom?

Just runt fiskecampen vid Råstojaure är det ju en del folk som sagt, samtidigt så rör de sig ju vid de närmare vattnena och ner en bit längs Råstoätno men hela området som löst brukar benämnas som sandåslandet är ju ganska stort så det finns nog alla möjligheter att inte se folk om man inte vill.

Fiskade en vecka i Sandåslandet för ett par år sedan. Såg andra fiskare vid två tillfällen på hela veckan, och de såg jag på mycket långt håll. Vi var iofs där rätt tidigt på säsongen och inte vid de allra mest kända vattendragen.

Roligt, Palle i filmen är en barndomskompis som jag sedan länge tappat kontakten med. Såg honom i film eller bok för sex år sen när jag uppgraderade mina gamla flugfiskeprylar. Få se om man dyker på honom någon gång. Westrin är husgud uppe i norr men kanske även söderut?

Vi gick för några år sedan leden från Torne träsk mot treriksröset och den är lättgången men en aning diskret markerad bitvis. Eftersom området främst används av fiskare under en lång säsong är alla vattendrag som är aktuella för fiske försedda med gedigna broar ( alla känns inte så välmotiverade i augusti). Det är väldigt annorlunda vyer för att vara i fjällen, man ser miltals och har Pältsa i fonden mestadels.
Vi vek av för att nå civilisationen i Peera (Finland) och det är ingen bra idé, dels är det en bit rätt jobbig terräng innan man når leden och sedan är leden totalt sönderkörd av fyrhjulingar (på myrarna är man glad om man bara sjunker ner till knäna i geggan).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg