Rastmössa

skulle jag vilja ha med följande funktioner.

Varm lätt vindtät komprimabel. Täcka huvudet och nacken kanske även runt halsen men inte hindra prat hörsel och intagande av föda. Gärna möjlig att sätta ovanpå min vanliga mössa. Yttertyget bör tåla blötsnö eller regn.

Skulle vilja ha någonting med dunfyllning. Förslag? Eller skall man sy en själv?

Thure

Jag fick den ryska mössan i julklapp av det tillverkande företaget (Bask). En trevlig överaskning.

Ang. den den andra modellen du námner, se fotot: "Tre raska gentlmen rastar med rast-mössa" Kan lova att det var kallt den dagen och där uppe pâ berget (Puig Galileu, Mallorca)

n1015073843_15566_7692.jpg

Mössorna (de tvà flankerande herrarna - varav den högra är undertecknad -med modell som du linkerar till) vanliga standard-köpe-mössor av diverse friluftsmärken

Är det riktigt kallt så är det ju torrt, och då fungerar ju ull mycket bra, svårt att slå 49 kr!

694.jpg

Den här mössan från Tibet är tillverkad av 100% ullfilt. Fodrad med quilt och syntetpäls
.Nedfällbara öronlappar med hakband

Itab

har ju flera tänkbara mössor till bra priser just nu. Men minsta beställning är på 250 kr.

Någon av er som har någon erfarenhet av pilotmössan nedan? Är det den som har bäst värme/viktförhållande av Itabs mössor??

Thure

Bilagor

• 693.jpg
    693.jpg
    29.5 KB · Visningar: 509
Jo den är vikteffektiv

Min var Canadensisk men samma typ, lätt varm och go, men inte samma slitstyrka och vikt som skinnmössa av samma modell.
Modellen är suverän.
//J

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg