Rapportera inlägg

Den är ju ganska liten och det är knappast uppenbart vad den är till för. Jag letade också efter en knapp för att rapportera. En textlänk (eller knapp med text) "Rapportera inlägget" vore nog bättre. Ni kunde åtminstone använda standardattributet "title" för att visa texten "Rapportera inlägget" när man för muspekaren över knappen.

talthoff

Forumvärd
Den är ju ganska liten och det är knappast uppenbart vad den är till för. Jag letade också efter en knapp för att rapportera. En textlänk (eller knapp med text) "Rapportera inlägget" vore nog bättre. Ni kunde åtminstone använda standardattributet "title" för att visa texten "Rapportera inlägget" när man för muspekaren över knappen.

Vilken browser kör du ? Jag har "alt texten" i IE och Firefox.

-Thomas

Jag kör Firefox och den visar inte alt-texten annat än när den ska visas, d.v.s. om bilden inte kan visas. För tooltips ska man använda "title". Det är möjligt att det går att tweaka Firefox så att den visar alt-texter som tooltips, men varför ska man göra det. Det är webdesigners som ska följa standarden.

clindh

Forumvärd
Du har rätt i sak, har inte reflekterat över det då min Firefox (likaså Thomas) visar alt-texten. Vet inte om att jag tweakat den på något speciellt sätt..

Gör jag inspect i DOM-trädet ser man att det dessutom petats in en "title" med samma värde som "alt", så någon inuti browsern sitter och hjälper till verkar det som :) Hmm kanske är det Web Developer Toolbar som tagit på sig att göra sådant.

Jag är inte behörig att läsa ett inlägg

Jag tänkte från Senaste foruminlägg läsa "2007 lastest sport shoes clothing and accessories hot!!!!!!" Under forumet Långfärdskridsko men jag får inte göra det.

Jag kommer till sidan

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=45818#post319634

där jag får reda på att jag inte har behörighet att läsa detta.

du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar

Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet

Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering

Kollar jag under forumet Långfärdskridsko så finns inte inlägget där. Om det är så att inlägget raderats för att det strider mot reglerna (gissning med anledning av rubriken, men jag läser allt under Långfärdskridsko) borde det inte gå att få ett mer förklarande felmeddelande.

Tillägg:
När jag sedan skrivit detta (skriver inte så fort) och gick till Utsidan.se – Felrapporter så misstänkte jag att Öringen redan hunnit läsa det jag tänkt läsa (skridskoinlägget på engelska) och att inlägget redan är raderat.

Men frågan återstår. Går det inte att få till en bättre felförklaring än den blåmarkerade texten ovan?

För övrigt hade jag inte fattat att det lilla trafikmärket med ! tecknet var till för att rapportera inlägg , men nu vet jag det.

Jag har I.E som webbläsare.

Per Brune

talthoff

Forumvärd
"Behörighet" att läsa problemet beror på att vi arkiverar alla inlägg som raderas (eller dyl.) i ett internt admin arkiv. Där har du (och alla andra medlemmar) inte rättigheter att läsa.

Därför ser du den inte i forumet längre.

Problemet senaste inlägg på förstasidan cache:as i 5 minuter, oftast så generar vi den delen när vi raderar. Men nu antar jag att clindh skulle göra 5 grepp samtidigt och då "hann" du klicka från förstasidan samtidigt som Clindh flyttade inlägget.

-Thomas

clindh

Forumvärd
Ja det där generella felmeddelandet är väl som ett multiverktyg, skall passa till massa olika ändamål. Tyvärr kan jag inte påverka det (eller snarare, vill inte bygga om forumprogramvaran helt)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg