Reklam
Ja, det är ju just DET som är felet med smygreklam (Om Kais sida lägre ned)
Om det finns kommersiella intressen bakom ett inlägg så är det ju bra om det framgår tydligt. Om inlägget är avsett som REKLAM för något så är det ju på sin plats att de som sköter/driver Utsidan får ta del av detta. Då kan man ju även i framtiden vara "opartisk" i sin framtoning, dvs man är inte styrd eller bunden av något kommersiellt intresse. Det är ju stor skillnad mellan att ha reklam på sin sida och att vara "styrd" av någon.
Om Utsidan skall fortsätta att vara så bra och oberoende som den är så krävs det ju LITE pengar in. Att tvingas nappa på erbjudande från ex. ett större företag inom friluftsbranchen (Fjällräven, Haglöfs etc) vore ju INTE så roligt. Självklart är det många som dreglar över en databas med 20000 medlemmar som är uppdelade i olika fack, massor av information och ett forum med INITIERADE användare. Detta vore ju en GULDGRUVA för vilket bolag som helst. Genom detta skulle man kunna rikta sitt budskap med STOR genomslagskraft till en väl avgränsad målgrupp. Word-of-mouth som Forumet egentligen är ett bra uttryck för lämpar ju sig upperligt för att köpråd och kritik på saker. Vad tror du ett skulle hända om ett stort bolag stod bakom Utsidan, säg ex Fjällräven. Tror du då att de SAKLIGA inläggen som är kritiska mot just detta märke skulle få ligga kvar?`
Fortsatt gärna att göra reklam PÅ Utsidan, men släpp inte på självständigheten. Stöd också gärna de annonsörer som finna där uppe och som blinkar och har sig. Det kostar inget extra och kanske klarar av att hålla de stora drakarna borta ett tag till...
/ac
Kommentarer till Kais sida:
Ser inte att Kais sida är SPECIELLT kommersiell. Liksom många andra säljer han sina bilder och för att gör detta så har han ett litet företag. Men vinklingen här på Utsidan var nog inte att VI skulle kasta oss och köpa bilder utan att det vore kul om någon SÅG hans jobb. Jag tycket att det var trevligt.
Skall man vara petig så vore nog inlägget från den 16 årig finska kanotuthyraren vara "VÄRRE" då det har ett DIREKT budskap. Men vi ser väl genom fingrarna med det också
för att inte bli allt för petiga. Gränsdragningarna är alltid svåra...
[Ändrat av Buda 2001-09-18 kl 15:57]