Rapadalen till Skierfe

Hej,
jag planerar en vandring genom Sarek med "utgång" vid Aktse.

Sista biten fram till Aktse kan man ju antingen ta båtturen från Nammatj till Aktse ELLER
tidigare vika av nordnordöst från Rapadalen och gå uppför och via Skierfe och därefter fram til Kungsleden ovanför Aktse. En fördel med detta alternativ är att man slipper passa båtturlistan från Nammatj. MEN jag ser inte tydligt i kartan var man lämpligast viker av från Rapadalen och går upp mot höjderna på väg till Skierfe. Vissa ställen ser väldigt branta ut. Någon som kan ge mig ledning om var man lämpligast viker av mot Rapadalen?

/Leif
 
Du viker av och följer Alep V jokken upp på kalfjället. Alternativt följer den till höjd med renvaktarstugan där du viker av NÖ och följer den utskjutande åsen upp. Du behöver upp på nivån runt 950 m för att vada Lulep V som bildar en djup och brant ravin på lägre höjd. Kolla Fowwes blogg några år tillbaka över ”höga vägen i Rapadalen” som har en utmärkt vägbeskrivning.
 
1721653209650.png

Här kan man se hur det ser ut.

1721653491157.png

Markeringen är vid 952 m...det är väl där man kan vada antar jag, enl @smux inlägg.

1721653683021.png

Sedan är det "raka spåret" till Skierffe...nåja, kanske inte, men ändå...
 
Du viker av och följer Alep V jokken upp på kalfjället. Alternativt följer den till höjd med renvaktarstugan där du viker av NÖ och följer den utskjutande åsen upp. Du behöver upp på nivån runt 950 m för att vada Lulep V som bildar en djup och brant ravin på lägre höjd. Kolla Fowwes blogg några år tillbaka över ”höga vägen i Rapadalen” som har en utmärkt vägbeskrivning.
Tack, för input. Jag läser och kollar vidare!
 
Visa bilaga 44821
Här kan man se hur det ser ut.

Visa bilaga 44822
Markeringen är vid 952 m...det är väl där man kan vada antar jag, enl @smux inlägg.

Visa bilaga 44823
Sedan är det "raka spåret" till Skierffe...nåja, kanske inte, men ändå...
Visa bilaga 44821
Här kan man se hur det ser ut.

Visa bilaga 44822
Markeringen är vid 952 m...det är väl där man kan vada antar jag, enl @smux inlägg.

Visa bilaga 44823
Sedan är det "raka spåret" till Skierffe...nåja, kanske inte, men ändå...
Visa bilaga 44821
Här kan man se hur det ser ut.

Visa bilaga 44822
Markeringen är vid 952 m...det är väl där man kan vada antar jag, enl @smux inlägg.

Visa bilaga 44823
Sedan är det "raka spåret" till Skierffe...nåja, kanske inte, men ändå...
Visa bilaga 44821
Här kan man se hur det ser ut.

Visa bilaga 44822
Markeringen är vid 952 m...det är väl där man kan vada antar jag, enl @smux inlägg.

Visa bilaga 44823
Sedan är det "raka spåret" till Skierffe...nåja, kanske inte, men ändå...
Tack för beskrivning!
 
Jag har vandrat den sträckan men åt motsatt håll, i min mening finns två lite luriga partier markerat med röda ringar nedan. Övriga sträckor är relativt lättvandrade.

Ta sikte på den rygg som sträcker sig ner i rapadalen. Det är inte självklart hur man ska gå genom skogen, det är lite blött/myrmark om vartannat just här men det går att ta sig fram. Sen kommer du snabbt upp på kalfjället och det blir förhoppningsvis lite enklare att orientera sig när man kommer upp ur skogen.

Den vänstra röda cirkeln visar vadet över Lulep Vassjajågåsj. Själva vadet var inte komplicerat när vi gjorde det men det var mycket brant uppstigning (nerstigning för dig) på västra sidan. Tror vi gick lite lägre än vad som visas i bilden, därav fick vi det onödigt svårt att ta oss upp ur ravinen. Håller du högre höjd blir terrängen lite snällare.

Den högra ringen i branten nedan Gierdogiesjtjåhkkå kan man hamna i rätt svår terräng. Jag vet inte var den bästa rutten förbi denna brant går, men där vi gick var det storblockig terräng i rätt brant lutning och jag hade inte velat vara i den terrängen om det regnade. Tror eventuellt man hellre ska gå något längre österut, det ser ännu brantare ut åt det västra hållet. Finns säkert de som har bättre koll än mig på exakt var bästa platsen att ta denna brant är.

1724071799227.png
 
Håller med Maalla i hennes punkter. Även jag har gått motsatt riktning, och desstom klättrat upp/ner förbi Gierdogiesjtjåhkkå en extra gång vid ett annat tillfälle. Just vid denna passage finns en liten hylla på runt 1140möh på sydsidan om toppen man kan ta sikte på. Från öster kan man urskilja den hyllan som ett jack i horizontlinjen. Kommer man från öster och närmar sig foten av berget finns en liten ravin som är en lämpligt startpunkt innan man börjar uppstigningen bland klippor och block. En svår passage där man får ta hjälp av händerna många gånger och vara försiktig, speciellt om det dessutom skulle vara blött. Det är även lätt att komma för långt söderut där det snabbt blir rejält brant, så tänk hela tiden på orienteringen och kolla uppåt/framåt.
1724074772210.png


Passagen och vadet över Lulep Vassjajågåsj skrev jag om i mitt inlägg ovan. När det gäller stigen ner/upp från den rygg som sträcker sig ner mot rapadalen rekommenderrar jag att man försöker följa stigen som letar sig fram strax söder om renvaktarstugan tills den möter stigen invid Alep Vassjajågåsj (den stigen följer jokken tydligt på östra sidan). Det är en lättare väg än att frigå ner genom spenaten:
1724074955293.png
 
Diskussionen ovan beskriver den s.k. Övre vägen. Men det går också att följa den Nedre vägen nästan fram till Nammatj och sen snedda uppför sluttningen mot Skierffe. Jag tror att man då passerar utlöparen Ridok och går sen mot ONO genom terrängen. Detta är inget jag själv har prövat, men jag har läst om andra som gjort detta vägval. Om man går den Nedre vägen slipper man en massa stenrösen men får i gengäld slåss med vegetationen samtidigt som utsikten är begränsad. Kanske ett bättre alternativ vid dåligt väder.
 
Finns andra sätt att ta sig upp från rapadalen också. Jag vandrade ända fram till Lulepjokken och följde den sen upp i ravinen och vadade över där. Men det var djungel och jobbigt, men gick bra. Finns en klippa i ravinen man kan tälta på också.
 
Som Swift skriver går det säkert att vandra nere i dalen och klättra upp från dalen till kalfjället innan Skeirfe. Har mött några som just gjort detta, dvs klättrat mellan Skierfe och Gierdogiesjtjåhkkå, efter samtal med dem när vi möttes påstod de att det var det värsta de varit med om och en "nära döden" upplevelse ansträngningsmässigt...och då gick de med relativt lätt packning.

Övre vägen är lättgången (förutom passagen vid Gierdogiesjtjåhkkå) och vacker med fina utsikter. Man skall dock vara medveten om att den går ganska högt och kan bli svårnavigerad i dåligt väder och dålig sikt pga låga moln.
 
Finns andra sätt att ta sig upp från rapadalen också. Jag vandrade ända fram till Lulepjokken och följde den sen upp i ravinen och vadade över där. Men det var djungel och jobbigt, men gick bra. Finns en klippa i ravinen man kan tälta på också.
Bara förtydliga att den här rutten inte är att rekommendera. Helt stiglös och i manshöga ormbunkar och annat jobbigt. När jag gick där kände jag inte till den vanliga "höga vägen", då hade jag valt den. Men hade läst att man kunde gå upp via Alep Spadnek, men tyckte det så ännu brantare IRL ut så tog denna vägen istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
skuggarvet Till Rapadalen. Fjällvandring 2
oskarg Kvikkjokk till Rapadalen Fjällvandring 3
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11

Liknande trådar