Rapadalen i juli...

Jag planerar att vandra Rapadalen via Snavvavagge till Pastavagge i mitten av juli. Är det någon som vandrat vid denna tid och har kunskap om vattenförhållanderna i Rapadalen?

Tacksam för svar /Kristoffer
 
Alternativ väg!

Varör gå nere i Rapadalen? Sumpig, myggig, björkskog ser ut som vilken björkskog som helst även i fjällen! Sarek är så mycket mer.. En variant är att gå bakom topparna på Rapadalens nordsida. Upp från Aktse, mot Skierfe, genom passet mellan Passåive och Tåresåive vidare över höglandet mellan Passåive och den spetsiga toppen Suorkisjnjurtje, förbi sjön Abmojaure och genom Vassjavagges pass och ner i Rapadalen i höjd med Rapaselet. Nere i Rapadalen har man då 7 km på sig att känna på hur det är där innan man äntligen tar sig upp i Snavvavagge.
Jag gick den vägen 1989 och vidare samma väg som du planerar. Läs min reseberättelse från den vandringen på http://fjallen.get.to/ under rubriken "Sarek 89"

Vad vattensituationen beträffar så är det nästan omöjligt att förutspå i Rapadalen. Det beror helt och hållet på vädret. Som alltid när man går i fjällen måste man tänka på möjliga alternativa vägar, reservdagar eller att man kan bli tvungen att vända.
Läs Kai Jensens berättelse en blöt upplevelse i Rapadalen i September förra året: http://www.villmarksbilder.com/ekspedisjoner/tibakefrasarek.htm

Lycka till (be careful out there)
///Claes

Ps. Rapadalen är vackrast uppifrån
 
Re: Alternativ väg!

cnygardh; sa:
Varör gå nere i Rapadalen? Sumpig, myggig, björkskog ser ut som vilken björkskog som helst även i fjällen! Sarek är så mycket mer..
...
...
Ps. Rapadalen är vackrast uppifrån

Håller inte med riktigt.
Jag gick igenom Rapadalen i Augusti. Myggfritt, torrt & väldigt vackert. Längst upp är dalen smal med höga berg omkring, vackert och inte som alla andra björkskogar som jag varit i. Att det dessutom finns oskygga älgar gör inte saken sämre. Nedre delen av dalen är däremot lite mera som "vilken björkskog som helst". Övre delen av Rapadalen bör upplevas nere i dalen.
Att vakna strax norr om Alep & Lulep på en höjd ovanför Rapaätno i solskenet på morgonen när regnbågen visar sig i dalen norrut är hel OK...:) Söder om Alep & Lulep var det inte så intressant, tycker jag.
Ditt alternativ kanske är det optimala?

Det gick snabbt att gå längs sandbankarna mellan bäckarna som rinner ner från öster, dessa bäckpassager var ofta lite tråkiga då de var relativt smala men ganska djupa så man fick krångla sig genom en massa videsnår för att hitta lämplig passage och sedan tillbaka genom videsnåren till stigen på andra sidan bäcken. På den andra stigen i skogen gick det desto långsammare att gå då den slingrar sig fram i skogen, men bäckarna var lättare att passera.

Viss reservation för väderstrecken, kanske är det nv istället för n o.s.v. men det bjuder jag på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rapadalen i juli Fjällvandring 0
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11

Liknande trådar