Rando med UCPA
Det låter på ditt inlägg som att du hittat grupper som är ute en längre tid men med lägre krav på förkunskaper? Förhoppningsvis inte med lägre vilja. vilka turer är det i så fall?
Dom flesta turer i UCPAs franska katalog (
www.ucpa.fr) har färre höjdmeter på programmet än turer som Chamonix-Zermatt eller Grand Paradiso. Svårighetsgraden och erfarenhetskraven är dock mer kopplat mot hur svårt det är att ta sig upp (måste man klättra, använda stegjärn eller behärska lappkast i brant lutning?) De turer jag åkt på har haft måttliga konditionskrav (sällan mer än 1000 höjdmeter på en dag), inga större krav på utförsåkningen, men vissa krav (tidigare randoerfarenhet) på tekniken uppför. Jag har aldrig varit ute mer än en vecka i taget. Dom turer som jag, eller kamrater till mig åkt med på är:
Randococktail; nybörjarkurs i Argentiere, dagsturer i omgivningarna, övernattningar på centret i Argentiere
Wildstrubel, fin tur i bergen ovan för Cranz-Montana i Schweiz, alla nätter utom en i samma hytta (vilket ger möjligheten för dom som tagit med för mycket, att dumpa onödig packning i hyttan)
Autours du Grand St Bernard, en veckas boende vid St Bernardsklostrets härbärge i Schweiz med dagsturer kring detta.
Haute route de la Claree, tur utgående ifrån Serre Chevalier i låglänt terräng, måttligt med höjdmeter, ny stuga varje natt.
La traversee des domes de la Vanoise, fin men lite tuffare tur utgående ifrån Pralognan (en bit, 5 mil? söder om Chamonix)
Till dom som ska gå turer i alperna (vilka lyckostar
) har jag följande tips:
1) Minimera packningen. Vissa saker måste ju med, men det har en tendens att bli alldeles för mycket. På min första tur tror jag att jag hade med 8 kg egen utrustning, hälften hade varit lagom. Ovanpå detta ska man bära vatten, säkerhetsutrustning och proviant (man har oftast med hela veckans lunchmat (bröd, ost & chark) i ryggsäcken.
2) Medtag termos eller vattenflaska i metall. I hyttor utan vattenkran brukar det smältas snö som man får tillbaks i form av sött, varmt te när det är det är dags att bege sig ut. Plastflaskor gör det hela bökigt.
PS. Någon "harmonisering" har jag aldrig varit med om på en randotur. När man väl står på skidor är centret oftast långt borta ...