Randonneé i Kebnekaise?

Ska åka Haute Route till påsk och tänkte därför förlägga en träningsvecka i Kebnekaise med omgivningar innan dess. Är det någon som har tips på bra åk omkring fjällstationen (och Tarfala) som man kan göra utan ingående kunskaper inom lavinsäkerhet och alpin klättring? Alltså turer som man kan göra med randonneéutrustning och utan klätterprylar. Finns det t ex andra spännande alternativ än den sk Personalbacken?

MVH
Petra
[Ändrat av madir 2003-01-09 kl 13:15]

Nej, inte Kaipak

Nej, Personalbacken kallas en backe på fjället Kebnetjåkka norr om fjällstationen.

Petra

Tyvärr inte...

Hej Petra!

Tyvärr kan du inte göra någon rando tur alls runt Keb utan kunskaper i lavinsäkerhet. Alla åk runt Keb/Tarfala är att betrakta som lavinfarliga och kräver följdaktligen kunskap och utrustning för just detta.

Ej heller personalbacken är lavinsäker.

Om du inte har det rekommenderar jag att du kontaktar stationen och hyr en guide eller tar med dig någon som är erfaren.

Mvh Martin

Exempel

Det var en olycka idag i Åre.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,248957,00.html
Lyckligtsvis så gick det bra. Hade han haft tranciever och kamrater med kunskap & utrustning hade han sluppit vara levande begravd i en timme.

Enligt
http://www.snorapporten.nu/anlaggning.asp?Anlaggning=106
så var lavinrisken en 3:a. Citat från lavinriskskalan lavinrisk 3:"Vädret har varit stabilt under flera dagar. Måttligt stabilt på sluttningar över 25°.
Farligt på branta "lokala" sluttningar.
Enstaka spontana laviner."

Sveriges bästa ställe för utbildning inom lavinkunskap är kanske Abisko:
http://www.meravsverige.nu/re_display.asp?paketid=1536

Förtydligande!

Jag kanske skulle förtydliga min fråga något. Jag har tränat på kamraträddning med transceiver vid ett flertal tillfällen. I en fjällkurs jag gick ingick en hel del lavinkunskap. Så jag är ingen novis på området. Det jag efterlyste med min fråga var väl snarare turer som går att göra där det inte är snorbrant och konstant lavinfara. Sedan tänkte jag utifrån mina tidigare inhämtade kunskaper och efter samråd med stationens guider besluta om jag ska ge mig ut eller ej.

Jag inser att alla fjäll, inklusive de svenska, är nyckfulla och laviner kan gå när som helst utan förvarning. På fjällturer jag gjort har jag sett spontana laviner utlösas och det var ingen rolig syn. Jag tänker absolut inte ta några onödiga risker. Några turer med guide hade jag definitivt tänkt göra uppe i Kebnekaise. Kanske alla, men det skadar ju inte att fråga!

MVH
Petra

Lilla flicka!

Egentligen borde jag ge dig en besserwissrig uppläxning i stil med de du redan har fått, men jag skulle ju kunna ge lite tips istället... ;-)

Om du är i Tarfala måste du testa isfallsglaciären. man går upp på Storglaciären, rundar klippberget och åker ner på isfallsglaciären. Mycket stor chans till lössnö!. Kräver rep o sele o yxa då det är gott om sprickor längst upp på storglaciären. Extra farligt i år pga stor avsmältning under sommaren. Dessutom är isfalls full med sprickor, så mycket snö ska det vara. Min favorit! Turerna runt tarfala kräver ofta bättre väder då det ligger högre än Kebnekaise stn.

Jökelbäcken. Gå upp i personalbacken (kan vara lavinfarlig) och upp på platån ovanför. Runda kebnetjocka förtopp (tror den heter så), fortsätt ytterligare en bit och sväng ner i Jökelbäcken. Kan vara lavinfarlig, säskillt nedanför flashalsen där de två bäck-grenarna möts. Här ska ni stanna uppe på knölen ovanför flaskhalsen och åka en och en för att undvika att ni dras med allihop. Nedanför bäcken svänger ni vänster direkt och skejtar, stakar tillbaka till stationen. Tar kanske ... hmmm 2-3 timmar. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=4805

Mitt råd är att göra som du sa: Åk till stationen, hör med guiderna vad som gäller för dagen och följ deras råd. Kom ihåg att tänka själv också och var försiktig.

Det finns hur många åk som helst! Ha det kul! /Björn

Tuolpagrytan

Ett av de absolut bästa åken finns ju där men kräver att du i alla fall lånar rep (om du inte vågar droppa 8-10 m typ 70 grader): Toulpagourni som är en riktig höjdaråkning, något brant i början men annars fin!

Under den högalpina vinterkurs jag gick i Kebnekaise våren 2002 ingick en tur upp på Tuolpagorni. Nedfirning en bit ner i grytan och sedan ett kanonåk ner mot kratercaféet. Det var nog det häftigaste jag varit med om i offpist-väg! Sedan var det ju inte helt fel att ha Ola Skinnarmo med kamratgäng i bakhasorna heller ;-)

MVH
Petra

(PS: Tack för alla kloka råd. Jag lovar att jag ska följa dem! Jag är också rädd om mig! DS.)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg