Randonné bindningar..vilken?

Har kollat, läst och tittat lite kring randonne bindningar, till utrsutning som jag tänkt skaffa.
Vore glad för synpunkter om val av bindningar.
Kommer dels att använda rena randonné pjäxor, men skulle även vilja ha möjlighet att använda mina Scarpa alfa storskor i dessa, vid tillfällen då jag vill göra anmarcher med skidor, och ej vill ha med ett extra par pjäxor.
Finns det överhuvudtaget rando bindningar som dels ger hyggligt stabila alpina åk, men som oxå möjliggör storskor?
 
Beror på vilken storsko...
Har ett par Diamir 1:eek:r (vita plasten) och mina Nepal Top (läderkängor) passar i dessa. På en del storskor i plast vet jag dock att man måste fila ett spår i klacken för att de ska passa, kommer dock ej ihåg vilka.

Silvrettas bindningar (500, Easy-Go eller vad de heter) klarar de flesta storskor.

Det enklaste är väl helt enkelt att ta med dem till affären & prova.

/M
 
Alfa fungerar med Diamir

...rent tekniskt sett. Men det blir ju inte så stabilt med skons mjuka plast.

Jag tycker att Diamir 1 och Titanal II funkar utmärkt öven i pist. Men är man tung kanske det blir för vekt.

/föhl
 
Olika pjäxor i samma bindning - (delvis OT)

Jag har växlat mellan randonnépjäxor och slalompjäxor som är en aning olika långa, några gånger per säsong. Detta klarade inte mina diamir i längden, just de fästena verkar inte vara gjorda för att ändras (kanske slarvigt) så ofta, eller alls.

Kan möjligen vara nåt att tänka på, inte minst om du tänker göra det när du är ute och inte har tillgång till bra verktyg mm.

Men det kanske är jag som är klantig?
 

Liknande trådar