Jag kör med ett par gamla blåa diamir 2, som jag haft i ca 5 år. Köpte dom dessutom begagnade från början. Till det använder jag vanliga alpina slalompjäxor. Själv väger jag ca 87kg i strumplästen.
Har turat med dom i Keb, Chamonix, Tärnafjällen, Lyngen, mm. Har åkt i all möjlig typ av teräng och före. Har nog totalt samlat ihop minst 35 000 uppknatade och neråkta höjdmeter, och har faktiskt aldrig haft något problem med bindningen. (Har dessutom loggat nåra meter i liftsystem att lägga till det)
Jag känner aldrig någon begränsning eller osäkerhet vad gäller bindningen, när man åker stort&fort eller brant. Dropp på över 3 meter eller puckelpist har jag inte utsatt den för... Nån gång har dom löst ut när jag inte velat, men det har berott på för klent åtskruvad fjäder. Skalan går till 10 och jag får ha dom på ca 9.5 för att det inte skall hända något oväntat. Den tjuvutlösning som uppkommer vid kraftigt flexad skida som man har hört om har inte inträffat, men då har jag iofs använt rätt styva skidor.
Är grymt nöjd med Diamir 2an. Det ända man känner är att det vore fint med ett par freeride, för att få lite mer att gå på vad gäller utlösnings intällningen.
Testade trekkers en gång och det var för tungt för mig. Jag tror att det finns en viss fara med att ha för tungt på fötterna om man inte är tränad för det. Har hört om folk som överansträngt ljumskarna pga lyftrörelsen. Har även haft lite sådanna känningar själv då jag gått mkt på topp. (Min utrusting är på inget sätt lätt trots att jag inte kör med trekkers)
Har jag bara haft tur? (Eller åker jag som en mes?)
[Ändrat av davlin-7 2007-01-09 kl 21:26]