Ramsäck för långvandring?

Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet av haglöfs Skarja eller fjällrävens grönland expedition eller gyro-ram? Tror att en ramsäck är bättre för fjällvandring i längden men har ännu ej provat. Hälsningar Gustav

Haglöfs Skarja

Jag har använt en Haglöfs Skarja på 4 vandringar i de svenska fjällen, vilket har fungerat okej. Eftersom volymen endast är 60 liter, så har jag kompletterat med en 30-liters packsäck för att få en total volym på 90 liter, vilket för min del har fungerat bra för vandringar på 2 veckor.
Jag har dock inte varit så nöjd med konstruktionen. En del detaljer har varit bristfälliga och de där extra finesserna som är trevliga att ha saknas ofta. Det har handlat om för korta remmar, metalldelar som tryckt in i ryggen, fickor som har varit svåra att packa och liknande saker.
Har själv bytt till en softpack denna säsong, en Lundhags V12, 90 liter. Den är visserligen inte lika stadig som Skarjan, men detaljer som löstagbara sidofickor, inbyggt regnskydd, inget behov av extra packsäck, frontöppning, bättre höftbälte etc gör att den passar mig bättre än Skarjan.

/Peter

Ramsäck, ja. Haglöfs, nja.

Jag har en Skarja som jag har haft i cirka 20 år. Jag vet inte om den hette Skarja när jag köpte den men det är samma modell.

Ramsäck eller ej är lite en fråga om tycke och smak. Jag föredrar ramsäck av följande skäl:

1. Man får luft mellan säcken och ryggen så att svetten kan avdunsta.

2. Säcken står stadigt när man ställer den ifrån sig, särskilt om ramen ser ut som på Skarja. Dessutom kommer själva säcken inte i kontakt med marken när man ställer ner den.

3. Ramen är bra att surra diverse utrustning på. Om jag bär kameraväska eller kartfodral lägger jag dess rem över ramen så att jag slipper ha den tryckande på halsen.

En ramsäck är inte tyngre än andra säckar. Visserligen väger ramen en del, men själva säcken kan ju göras mycket enkel och lätt. Ska man ha en stabil säck så krävs en viss mängd material. Ramsäcken har det i ramen, andra säckar har det inbyggt i säcken.

En nackdel med min säck i alla fall, var att säcken satt ganska löst på ramen så att den hängde och slängde vilket var otrevligt när man t.ex. skulle balansera på stenar. Det var dock ganska lätt att själv ordna så att den satt stadigare.

Min säck är alltså ganska gammal och bärsystemet började bli slitet. Dessutom var det ganska primitivt med nutida mått. För några år sedan fick jag för mig att jag skulle modernisera det och beställde därför nytt höftbälte och nya axelremmar.

Jag har genom åren köpt massor med Haglöfsprylar, inte av någon princip, utan för att när jag har fått syn på något som har verkat bra så har det ofta varit Haglöfs. Stor blev därför min besvikelse när jag fick ett par ganska slarvigt sydda axelremmar som dessutom var böjda så att de vilar på axeln med bara en liten del av ytan. Detta tillsammans med ytterligare några dåliga erfarenheter av prylar från det "nya" Haglöfs har gjort jag att numera inte ens bryr mig om att titta på saker som är försedda med det styckade H:et. Det verkar som om den gamla Haglöfskvaliteten fick följa med den fjäderprydda hatten till soptippen.

Harald

ramsäck för långv.

ta en titt på norrönas beito 100 l mycket bra säck. Har bara haft min Beito på en tur i sommar men den verkar stabil och välsydd dessutom har den löstagbara mycket rymliga sidofickor (10 L st) om man t ex skall åka skidor eller inte behöver mer än 80 liter.

Ramsäck en del erfarenheter

Jag har en del erfarenheter med ramsäckar, L 70, Fjällrävens Expedition 70+30 mfl.
Ramsäckar känns stabilare på med last i än softsäckar.
Ramsäckar är flexiblare. Häng på en mindre säck eller ta bara med huvudsäcken, behöver du mer plats, vintertid tex så finns det ramförlängare vilket gör att du lätt får plats med 130 l om det nu är ditt mål.
Eftersom ramsäckar låter det lufta mellan rygg och säck så har de sina fördelar under den varma årstiden.
Motsvarade volyms ramsäck är oftast väsentligt lättare än softsäcken. (Vi pratar om kilon!)
Att det är en fördel att hänga saker utanpå ramen eller säcken ogillar jag av flera orsaker. Bl a buller och viktförskjutning. Att däremot hunna avlasta nacken från kikaren, kameran eller kartfodralet med hjälp av ramen är suveränt!
Ramsäcken är lite bökig vid resa om man inte bär den själv. En transportsäck är ibland guld värd, sys lätt själv.
Begagnadepriset på ramsäckar är lågt och funktionen är suverän, så gå till närmaste loppis och gör dina fynd.

Go tur

Johan K

Re: ramsäck för långv.

maggiD; sa:
ta en titt på norrönas beito 100 l mycket bra säck. Har bara haft min Beito på en tur i sommar men den verkar stabil och välsydd dessutom har den löstagbara mycket rymliga sidofickor (10 L st) om man t ex skall åka skidor eller inte behöver mer än 80 liter.

Jag har också en Beito och instämmer. Mycket stabil och sitter bra. En nackdel kan vara att den är lite tung så man bär lite i onödan jämfört med lättare varianter. På min säck som är köpt för några år sedan sitter sidofickorna med resårband som töjer sig så fickorna "hänger" om man fyller dem med tunga prylar. Men det stör väl egentligen inte.

Definitivt värd att titta på.

Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg