ramryggsäcksköp?

Ivar Bohlin

Gäst
go´dagens! Jag hade tänkt att köpa en ryggsäck(70-100 l)men vet inte vilken, hade tänkt mig en ram men jag är inte säker. Den ska inte va så himla dyr, max 5500.
Tips mottages med tacksamhet. /Ivar i Falun

Bra säckar!

Norrørna gör mycket bra säcker. Vill du ha en ramryggsäck så finns Norrørna Beite (100 l) som kostar ca 3300 kr. En ramryggsäck väger alltid mera än en mjuk säck men skall man bära tunga saker så är i allmänhet en ramryggsäck bättre. Skillnaden i vikt kan illustreras med beito som väger 4,1 kg medans motsvarande mjuk säck (Norrøna Storen 100l ca 3000 kr) väger 3,0 kg. Sedan finns ju Haglöfs klassiker Alaska (90l) för ca 2500kr men i mitt tycke är Norröna bättre när det gäller kvalitet samt bekvämlighet. Här kan du hitta fler säckar http://www.shu.no/

MVH, Lars

tommye ()

Gäst
Bergans

Om min snart 15-åriga ramrygga skulle lägga ner idag skulle jag nog satsa på en Bergans. De är avsevärt billigare än Norröna och håller mycket hög kvalitet. Norröna är också bra men onödigt dyra. I Norge har Bergans en betydligt starkare ställning än i Sverige eftersom de är prisvärda. Men det spelar egentligen ingen större roll vilket märke du väljer bara ryggsäcken passar dig. Själv tänker jag fortsätta med min gamla Fjällräven gyro tills den rasar ihop.

Tommy

Norröna till salu!!

En kompis till mig vill sälja sin Norröna ramsäck som är obetydligt begagnad. Om du ringer eller mailar mig så kan jag sammanföra er!!

Tel 0321 109 19
Mail niclas.hedin@svenljunga.se

Norröna och Bergans gör de bästa ramsäckarna på marknaden, men både Haglöfs och Fjällräven har kommit med nya bra lösningar på sina också.

Ivar

Gäst
Det blev en.....

Hej! Det blev en Norröna till slut. Det var så långt till närmaste butik som säljer Bergans så jag struntade i det. En Beito, 100 l var de det blev.
Tack för tipsen. /Ivar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg